Ţi-ar plăcea să ai un manager ca tine?

Am descoperit de curând o practică care mă ajută mult să îmbunătăţesc modul de comunicare cu ceilalţi colegi şi totodată modul în care lucrăm şi obţinem rezultate împreună. Mi-am dat seama că felul în care reacţionează echipa mea la diferite cerinţe ale mele, are foarte mult de a face cu modul în care mă raportez eu la ei.

De mult timp ştiam teoria care spune că “primeşti de la cei cu care relaţionezi reacţia pe care o generezi”, însă nu m-a ajutat foarte mult până nu mi-am creat un obicei de a pune în practică un mecanism comportamental legat de această teorie.

Practic, de fiecare dată când nu sunt mulţumit de relaţia dintre mine şi colegii mei şi de modul în care ei răspund cerinţelor mele, mă întreb ce cred ei despre această relaţie şi modul în care mă comport eu faţă de ei. Mă întreb ce aş crede eu despre managerul meu dacă acesta s-ar comporta exact cum mă comport eu. Aş fi motivat sau demotivat, implicat profund în ceea ce îmi cere sau aş munci fără tragere de inimă, aş aprecia modul în care îşi face treaba sau din contră aş contesta anumite lucruri. Dacă aş avea nevoie de ajutor din partea lui i-aş cere acest lucru sau din contră aş crede că nu înţelege şi nu mă poate ajuta. Dacă ar trebui să-i spun despre un lucru greşit pe care l-am făcut i-aş spune deschis ce s-a întâmplat, cu certitudinea că va înţelege situaţia şi mă va sprijini în rezolvarea ei sau aş încerca să ascund aspectele negative întâmplate?

De fiecare dată când reuşesc să fac acest lucru sunt uimit de cât de multe lucruri am de schimbat în comportamentul meu faţă de echipa cu care lucrez la un moment dat. Totodată, conştientizez multe din rolurile pe care colegii mei şi-ar dori să le îndeplinesc şi pe care în activitatea de zi cu zi le neglijez sau le acord o importanţă mai scăzută. Conştientizez că echipa mea îşi doreşte să am o direcţie clară cu privire la ce trebuie să facem, direcţie de la care să nu mă abat ori de câte ori am chef. Totodată, îşi doresc un climat de încredere în interiorul organizaţiei în care să se simtă împliniţi şi valorizaţi. Cred că unul din rolurile unui manager competent este de a fi un mediator între interesele organizaţiei şi a oamenilor din echipa pe care o conduce. Dacă acceptăm această ipoteză găsim alte lucruri pe care oamenii le aşteptă de la cei care îi reprezintă: să fie oneşti şi corecţi, capabili să asculte, să-i încurajeze şi să-i ajute pe cei pe care îi reprezintă.

Dacă ţi-ar plăcea toate aceste lucruri să le vezi la managerul tău, dacă te-ai afla în poziţia angajatului tău, ar fi bine să începi să le pui în practică în echipa pe care o conduci. Rezultatele vor fi uimitoare. Ce este cel mai frumos este că această simplă tehnică comportamentală este doar începutul dezvoltării comportamentului tău viitor de manager. După ce vei reuşi să faci schimbările necesare gândindu-te la cum ţi-ar plăcea ţie să arate managerul tău poţi trece la nivelul următor în care să înţelegi stilurile comportamentale diferite ale oamenilor din echipa ta şi să te întrebi pentru fiecare dintre persoanele cheie din echipă, în funcţie de stilul lor comportamental, ce anume şi-ar dori de la managerul lor. Poţi chiar să-i întrebi acest lucru deschis într-o sesiune de coaching în care să nu fiţi presaţi de activităţile de zi cu zi. Veţi fi surprinşi de cât de bine au setate aşteptările despre voi şi organizaţia în care lucrează. Şi veţi constata, uneori cu surprindere, că aşteptările lor sunt la fel de constructive şi oneste ca şi ale noastre. Trebuie doar să le scoatem la iveală şi să le acordăm atenţie sperând că, la rândul lor, ei vor avea grijă să îndeplinească aşteptările noastre.

**Din seria articolelor publicate bilunar în  Ziarul de Iasi, scris de Dan Schipor, Managing Partner – Daris – your management partner.  Articol apărut la data de 17.03.2014.