Strategie managerială – Analiza strategică pentru o afacere de succes

La trecerea dintre ani, fiecare din noi, mai mult sau mai puțin, încearcă să facă un bilanț al anului care a trecut, ce a făcut bine, ce nu a funcționat și se gândește la  viitor, atât în plan personal, cât și în plan profesional.

Din perspectiva unei afaceri acest lucru se numește Analiză Strategică, iar noi la Daris o numim Strategie Managerială.

Înainte de a vă împărtăși modul în care vedem noi lucrurile aș vrea să pun câteva întrebări care cu siguranță vi le puneți și dumneavoastră în aceeași măsură în care căutați răspunsurile potrivite:

 1. Care sunt obiectivele strategice pentru anul care vine ?

Obiective determinate de piață.

Obiective determinate de capacitățile organizației.

Obiective orientate spre valoare și maximizarea acesteia.

2. Cine sunt clienții, concurenții, furnizorii, partenerii actuali și potențiali?

Care este structura și comportamentul pieței în care activez.

Care sunt barierele de menținere în piață sau de intrare pe alte piețe.

Care este elasticitatea cererii la modificarea prețului.

3. Cum poate fi menținută și îmbunătățită performanța companiei ?

Care este structura organizatorică a companiei.

Care sunt capacitățile și competențele companiei.

Cre sunt resursele tangibile (utilaje, stocuri, creanțe) și mai puțin tangibile (fond comerț, mărci).

4. Care sunt avantajele competitive reale ale companiei ?

Ce mă diferențiază în piață: calitatea, prețul, costul de operare, timpii de execuție.

Care sunt activitățile care creează avantaje față de competiție.

Care sunt factorii care creează și stimulează performanța în piața în care activez.

5. Cum plănuiesc o strategie câștigătoare ?

Cum anticipez mișcările competiției.

Cum aleg acțiunile necesare depășirii competiției.

Cum evaluez consecințele acțiunilor competiției și a propriilor mele decizii.

6. Cum adaptez structura organizatorică la strategia aleasă?

Cum aloc resursele și responsabilitățile.

Cum deleg autoritatea.

Care sunt sistemele de stimulare și motivare potrivite.

Strategia managerială răspunde la aceste întrebări și conține următoarele etape din punctul nostru de vedere:

  • Stabilirea obiectivelor firmei care să țină cont de piață, dar și de realitatea interna a companiei și, în același timp, să fie în linie cu strategia pe termen lung.
  • Analiza externă a clienților, concurenților, furnizorilor și partenerilor plecând de la analiza domeniului de activitate, definirea pieței țintă și terminând cu alianțe și parteneriate funcționale.
  • Analiza internă a structurii firmei, a resurselor de orice natură precum și a abilităților de a face performanță cu scopul de a susține procesul de luare a deciziilor de schimbare.
  • Identificarea și dezvoltarea avantajelor competitive reale care să maximizeze beneficiile clienților pe de o parte, iar pe cealaltă parte să  minimizeze costurile suportate de companie și furnizorii săi.
  • Alegerea strategiei competitive potrivite în atingerea obiectivelor propuse fructificând în mod optim oportunitățile care le oferă piața.
  • Adaptarea structurii organizatorice care este un exercițiu de reproiectare a formei de organizare a companiei care să implementeze cel mai bine strategia.

În speranța că aceste rânduri vă sunt de folos vă urez “Afaceri de succes în 2015”!

 Autor: Răzvan Radu