Rolul implementarii in management

Articolul trecut faceam referire la primele doua atribute ale managementului: previzionarea si planificarea si cum ar trebui private in noul context economic. Astazi voi incerca sa ma refer la implementare ca atribut de management. Implementarea este activitatea manageriala care pune in practica directiile de actiune stabilite pe baza previzionarii si planificarii. Practic, daca previzionarea ne spune ce ar trebui sa facem, planificarea ne spune cum ar fi cel mai potrivit sa facem, implementarea pune in practica pasii planificati pentru a ajunge la rezultatele previzionate. Intr-un proces de management articulat implementarea ar trebui sa respecte cat mai riguros pasii stabiliti in faza de planificare pentru a putea valida sau infirma ipotezele initiale din faza de previzionare si planificare. In cazul in care implementarea sufera abateri majore de la ceea ce a fost planificat practic logica procesului de management nu mai functioneaza si rezultatele obtinute nu mai pot fi analizate prin prisma ipotezelor initiale. Astfel procesul de invatare si adaptare continua este scurtcircuitat si managementul tinde sa devina intamplator si neperformant pe termen lung. Exemplele cele mai evidente care dovedesc afirmatia de mai sus le intalnim in practica atunci cand trebuie facuta o schimbare strategica intr-o organizatie. Dupa faza de previzionare a unor realitati care justifica o schimbare strategica si dupa o planificare a pasilor de urmat, daca in faza de implementare organizatia nu este pregatita sa urmeze corect acei pasi si daca nu se acorda atentie sporita acestei faze, rezultatele pot fi dintre cele mai neplacute. Ca exemple concrete cele mai evidente sunt:

  • implementarea unui sistem de management al calitatii care nu devine decat o birocratie inutila daca nu este implementat corect sau
  • dificultatile avute de managerii de vanzari in a implementa o noua strategie de vanzari in conditii de criza. In mare, acest lucru a rezultat in special datorita faptului ca desi la nivel strategic s-a stabilit o noua abordare a vanzarilor, in implementare oamenii de vanzari au continuat sa faca acelasi lucru ca in perioada de boom al vanzarilor. Rezultatele pentru unele companii au fost dramatice.

Ce facem insa daca pe perioada procesului de implementare apar informatii care ne arata ca directiile previzionate nu se confirma, sau ca pasii de urmat stabiliti initial nu creeaza rezultatele asteptate. La noi, de cele mai multe ori se continua implementarea chiar daca nimeni nu mai crede in directie si incepe o lupta surda intre managementul strategic care a stabilit directia si cel operational care trebuie sa o puna in practica unii contestand strategia aleasa, ceilalti modul de implementare. De fapt ce trebuie facut este reconcilierea dintre ipotezele initiale si cele prelevate in faza de implementare si analiza serioasa a efectelor noilor ipoteze asupra rezultatelor. In urma analizei se poate decide readaptarea planului strategic sau o continuare a implementarii lui cu atentie sporita la noile variatii care pot aparea in implementare. De fapt ciclul previzionare, planificare, implementare si control nu trebuie vazut ca unul rigid, stabil in timp si de neatins odata planificat ci ca un process viu si adaptabil care lucreza cu toate cele patru faze in paralel si capabil sa se autoregleze odata ce informatii noi aparute pot afecta major rezultatul final.