Puterea exemplului

De multe ori auzim  că un manager eficient trebuie să se sustragă din activitățile operaționale, să fie deasupra lor, pentru a putea avea o imagine de ansamblu. Trebuie să nu fie prins în detalii, deoarece va ajunge să nu mai vadă pădurea din cauza copacilor.

Este foarte adevărat, dar de unde începe acest “deasupra”? Care este linia de demarcație între coordonare și detașare? Printr-un manager eficient nu înțeleg un manager care stă pe margine și privește echipa cum muncește. Un manager eficient este gata oricând să ajute echipa la nevoie, este un coordonator bun și un implementator excepțional; este un manager care conduce prin puterea exemplului.

Iată mai jos câteva principii de urmat, pentru a conduce prin puterea exemplului:

Fii o parte a soluției, nu a problemei! Atunci când cineva din echipă are o problemă cu un client sau cu un termen limită, nu îl critica de pe scaunul tău mai înalt de “șef”. În felul acesta nu faci decât să demotivezi mai mult angajatul și, posibil, întreaga echipă, iar problema va exista în continuare. Mai mult decât atât, situațiile similare vor avea același rezultat. În loc de asta, suflică-ți mânicile și mergi în mijlocul echipei să găsiți împreună o soluție la problemă. În felul acesta le câștigi încrederea, atât profesional, că poți rezolva orice situație, cât și personal, că se pot baza pe tine; le ridic moralul arătându-le că problema poate fi rezolvată, iar pe viitor vor ști să rezolve singuri situațiile similare. Și mare atenție la asta ca pe viitor să rezolve singuri situațiile similare!

Fii exigent cu tine și cu ceilalți! În primul rând cu tine. Setează-ți singur standardele ridicate de performanță și ai grijă să le atingi. Setează standarde de calitate și pentru membrii echipei și ajută-i să le atingă. Dacă uneori poți fi mai indulgent cu membrii echipei, niciodată să nu fii indulgent cu tine. Dacă mai poți coborî ștacheta în ceea ce privește standardele echipei (bazat pe argumente obiective), încearcă să nu cobori ștacheta standardelor proprii. Mai ales în momente de criză, de declin, echipa trebuie să aibă un exemplu de urmat, și nu o scuză.

Nu-ți fie frică să te murdărești! Trebuie să reamenajați biroul? Pune și tu mâna și ajută. Ești parte a echipei și la aceste activități e bine să fii în sânul echipei, nu pe margine dând directive.

Ocupă-te și de lucrurile care nu îți plac! Nu cere niciodată oamenilor să facă ceea ce ție nu îți place sau nu vrei să faci. Îi vei demotiva și le vei oferi o scuză să nu le facă, pentru că nu le place sau nu vor. Ocupându-te de aceste lucruri îi înveți ce înseamnă responsabilitate și asumare.

Autor: Loredana Stângăcianu