Planul anual de afaceri

Orice firmă, antreprenorială sau corporație, trebuie să aibă un plan anual de afaceri, deoarece acesta oferă direcțiile de acțiune pentru anul următor.

Planul anual de afaceri nu se realizează neaparat la (sau preferabil înainte de) începutul unui an calendaristic. Sunt unele firme, mai ales multinaționale, la care anul bugetar începe în luna martie, pentru a evita influența productivității scăzute din decembrie și pentru a lua în calcul tendințele care se întrevad în ianuarie și februarie.  Pentru firmele a căror activitate este ciclică, este indicat ca anul bugetar să fie legat de începutul și sfârșitul ciclului.

În funcție de natura business-ului, un plan de afaceri anual cuprinde diferite secțiuni, dar trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:

  • Bilanțul anului trecut – revedeți planul pe anul trecut; cât s-a realizat din el? Care au fost instrumentele și/sau conjuncturile care au dus la realizări? Au fost previzionate corect? S-au confirmat premisele stabilite anul trecut? Ați fi putut face ceva diferit? Ce? Ar fi avut rezultate diferite? Ce influențe au rezultatele de anul trecut pe viitor?
  • Analiza pieței – faceți o analiză a factorilor de mediu care afectează afacerea. Îi puteți controla? Ce eforturi trebuie să depuneți? Apoi trebuie să faceți o evaluare profundă a concurenței: Care este concurența directă? Cine sunt? Care este oferta lor? Cu ce se diferențiază? Care este promisiunea de valoare pentru clienții lor? Există riscul intrării unor noi concurenți în piață? Apoi concurența indirectă: ce alte produse/servicii pot satisface aceeași nevoie? Și nu în ultimul rând, analiza clienților: care este nevoia lor, ce cumpără ei de fapt? Ce determină prima achiziție? Ce determină o achiziție repetată? Faceți o analiză a bazei de clienți (în funcție de criterii relevante pentru business). Care este promisiunea de valoare pentru clienții voștri? Cu ce se diferențiază produsul/serviciul de cel al concurenților?
  • Analiza internă – care sunt resursele de care dispuneți? Care sunt avantajele voastre față de concurență? Care este atmosfera în organizație? Cum s-a dezvoltat organizația în ultimul timp? Este la nivelul cerut de piață? Ce ar trebui să mai faceți? Puteți răspunde cerințelor clienților și/sau furnizorilor? Identificați până la ce nivel al cerințelor puteți răspunde cu resursele actuale și ce trebuie să faceți dacă cerințele și/sau resursele se modifică (scad sau cresc).
  • Stabilirea premiselor – care credeți că va fi cadrul în care vă veți desfășura activitatea în anul următor. Poate fi apariția unui nou furnizor, care vă va permite să scădeți costurile; poate fi apariția unui nou concurent care va scadea veniturile; poate fi o modificare legislativă cu influență directă asupra business-ului.
  • Stabilirea obiectivelor – ce doriți să obțineți anul viitor? Obiectivele pot fi legate de piață (să atingeți o anumită cotă de piață, să obțineți un anumit venit…), pot fi financiare (să obțineți un anumit profit), sau pot fi obiective interne (de dezvoltare a unui departament, a unor proceduri)
  • Definirea strategiei – pe baza analizelor realizate, care este modul în care doriți să obțineți obiectivele propuse? Atenție, ca strategia anuală să se integreze în strategia generală a firmei.
  • Alcătuirea bugetului – bugetul puteți să îl realizați pe baza execuției bugetare de anul trecut, luând în calcul cum afectează noile obiective propuse și strategia anuală veniturile și cheltuielile: consumă mai multe resurse? De unde le obțineți? Generează mai multe venituri? Cu cât?

Și acum, după ce am văzut ce trebuie să conțină un plan anual de afaceri, vă urez  ca în 2014 să se realizeze întocmai planul de afaceri propus!

Autor: Loredana Stangacianu