Management, de la teorie la practică

Realizarea unui plan de afaceri și alinierea tuturor deciziilor manageriale în funcție de planul de afaceri stabilit este, pentru unele companii, o activitate secundară sau chiar inexistentă. Momentul de cotitură vine atunci când în cadrul companiei lucrurile nu mai sunt controlabile, iar organizația generează pierdere lună de lună, iar managementul companiei, în ciuda tuturor eforturilor depuse, nu reușește să redreseze situația. O bună parte din antreprenori constată faptul că nu mai pot atinge rezultatele din trecut și sunt nepregătiți să înfrunte noile conjuncturi ale pieței.

De ce o companie ar trebui să aibă la baza sistemului de management intern un plan de afaceri? În primul rând datorită faptului că planul de afaceri arată direcția strategică spre care ar trebui să se îndrepte compania pe parcursul unei perioade determinate de timp. Iar lună de lună, pe masură ce se face execuția bugetară, determinăm care au fost acțiunile care au generat rezultat și care nu. Doar așa o companie poate să învețe în mod activ, iar cel mai important este faptul că în timpul execuției bugetare, se pot întreprinde și anumite acțiuni de corecție, care să reducă din devierea față de obiective.

Cel mai imporant lucru, pe care ar trebui să-l înțeleagă fiecare din noi, este faptul că managementul nu este o știință exactă. Managementul este o știință socială, care trebuie să ia în calcul mai mulți factori care pot influența cursul afacerii, atât interni, cât și externi. Dinamica unei companii la momentul actual se schimbă într-un ritm mult mai accelerat, iar ce a fost azi, mâine ar putea fi istorie. Dacă vom ignora aceste aspecte și vom trăi cu impresia că afacerea pe care am dezvoltat-o va rămâne la același nivel și peste 10 sau 20 de ani ne înșelăm amarnic. Este important să luăm decizii ce țin de activitatea companiei, pe termen scurt, mediu și lung, care să susțină direcția strategică setată de managementul companiei în planul de afaceri. În caz contrar, ca urmare a presiunii tuturor factorilor care intervin în funcționarea unei organizații, aceasta își va pierde direcția și într-un final va subperforma grav.

Un alt aspect important, pe care fiecare manager ar trebui să-l facă lună de lună, este lucrul cu bugetul companiei sau al departamentului pe care îl conduce. Ce înseamnă lucrul cu bugetul? Înseamnă planificarea bugetară pe fiecare departament/linie de business a companiei care include cheltuielile și veniturile prognozate. O altă componentă a lucrului cu bugetele este execuția bugetară. Aceasta presupune evaluarea modului în care sunt atinse lună de lună veniturile și cheltuielile prognozate în etapa anterioară. În această etapă avem posibilitatea să sesizăm abaterile, care ne pot afecta negativ sau pozitiv rezultatul final.

Recomand tuturor managerilor să conștientizeze importanța monitorizării și corecției constante a modului în care evoluează afacerea: zilnic, lunar, trimestrial și anual. Este singura modalitate de a ține lucrurile sub control deoarece deciziile luate vor fi impactate și în cifre și vor deveni evidente pentru fiecare persoană implicată în procesul de decizie. În caz contrar, ne va fi greu să înțelegem care sunt de fapt lucrurile care aduc rezultate și care nu și riscăm să luăm decizii nefundamentate care vor putea influența negativ organizația.

Autor: Iulian Martin