Leadership si management

Am participat saptamana trecuta la o conferinta a unei organizatii a studentilor in economie si management a carei tema a fost dezvoltarea perosonala si a abilitatilor de management si leadership ale tinerilor. Am realizat atunci cat de neclare sunt anumite concepte utilizate din ce in ce mai intens in practica de management. Voi incerca in continuare sa prezint cateva dintre concluziile desprinse la conferinta respectiva.

In principal s-a discutat despre ce insemna a fi leader si cum poate un tanar sa isi dezvolte abilitatile de leadership. S-au conturat diferite pareri de la faptul ca leadership-ul este ceva cu care te nasti, pana la faptul ca un leader se creaza mai greu sau mai usor respectand anumite retete de comportament. Lucrurile s-au complicat si mai mult atunci cand am incercat sa aflam punctele de interferenta intre management si leadership. Am incercat sa concluzionam daca poti fi un manager bun fara a fi un leader evident sau daca leaderul trebuie sa fie si un bun manager pentru a putea gestiona relatiile cu cei care il urmeaza. Pot sa va spun ca a fost o experienta extrem de interesanta si ca dezbaterile au dus in locuri neasteptate si au constituit o experienta de invatare deosebita  pentru mine.

Principalele concluzii desprinse au fost ca:

  • Managerul indeplineste o functie formala, predefinita care are ca scop utilizarea instrumentelor de management pentru combinarea optima a factorilor de productie pe care ii are la dispozitie;
  • Leaderul isi manifesta pregnant ideile, valorile si viziunile si, fara a avea neparat o pozitionare formala, reuseste sa atraga suporteri (followers) pentru ideile si viziunile sale.
  • Managerul lucreaza cu obiective si instrumente de management, in timp ce leaderul cu viziuni si cu modalitati de inspirare a oamenilor.
  • Managerul acceseaza preponderent latura logica-rationala pentru a-si atinge obiectivele, iar leaderul acceseaza mai mult latura psihologica-spirituala.
  • Nu este obligatoriu ca managerul unei organizatii sa fie si leaderul acesteia  pentru a obtine rezultate bune,  insa, pentru constanta rezultatelor, este de dorit sa se intample acest lucru.
  • Managerul cu cat este mai sus pe scara ierarhica cu atat este mai indicat sa manifeste atribute de leadership.
  • Leadershipul potenteaza rezultatele de management si vine in  completarea atributelor managementului pentru a accelera procesele si rezultatele obtinute.
  • Manifestarea atributelor de leadership in management are cea mai mare eficienta in managementul schimbarii si in managemetul de criza atunci cand factorii psihologici joaca un rol important in perfomantele obtinute de angajatii unei organizatii.
  • Un manager ar trebui sa decida corect si constient situatiile in care trebuie sa utilizeze intrumente de management de previzionare, planificare, implementare si control si cand trebuie sa-si manifeste leadershipul pentru a crea viziuni si a inspira oamenii sa mearga pe directia dorita.
  • Leadershipul nu se poate manifesta in management fara comunicarea foarte clara si aplicarea coerenta a setului de valori pe care organizatia le promoveaza. Este foarte important ca valorile comunicate sa se regaseasca in practica de management, altfel angajatii nu vor sti la ce sistem de valori sa adere: la cel comunicat sau la cel aplicat de managementul organizatiei.