Interim management

Observ de la inceputul crizei, o crestere a cererii pentru unul din serviciile de baza pe care firma de consultanta pe care o conduc le ofera si anume serviciul de interim management. Aparut in literatura de specialitate ca si concept prin anii 70, interim managementul a cunoscut cea mai mare dezvoltare la inceput in Olanda, dupa care in  Germania, mai ales dupa unirea celor doua state germane in unul singur. Se pare ca este un produs care este utilizat la adevarata valoare in situatii de criza cand creste nevoia de certitudine a companiilor dar mai ales nevoia de resurse de management foarte competitive care sa faca fata provacarilor situatiilor de criza. Asa s-a intamplat si in compania nostra. Desi produsul este prezent in portofoliul companiei inca de la infiintare si reprezinta factorul nostru de diferentiere in piata, abia in plina criza a devenit si produsul care aduce cea mai mare parte a veniturilor. Cred ca acest lucru se datoreaza in special lipsei din piata a managerilor pregatiti sa faca fata situatiilor de criza cumulate cu nevoia companiilor de astfel de competente. Este un joc al cererii si ofertei pentru o anumita competenta care se regaseste intr-o cantitate restrictiva pe piata. Dar de fapt prin ce se diferentiaza interim managementul de alte forme de management? Interim managementul are ca scop rezolvarea unei probleme specifice organizatiei prin apelarea la o firma specializata care sa preia din mers problema in cauza si sa aduca rezultate cuantificabile, intr-un termen cat mai scurt cu putinta. Este, de fapt, o infuzie de resurse, competente si abilitati de management pe termen scurt sau mediu, care aduc  o plusvaloare cuantificabila organizatiei, intr-un interval de timp predefinit. De regula, companiile apeleaza la solutia de interim management in situatii de schimbare de strategie sau de piata, in situatie de tranzitie de management sau actionariat sau in situatii de criza, cand sunt necesare masuri urgente si cu un  grad mai mare de certitudine a rezultatelor. Ca si avantaje nete ale acestei solutii as enumera:

  •  Viteza crescuta in obtinerea rezultatelor datorata adaptabilitatii crescute a interim managerilor.
  • Expertiza relevanta, atat teoretica cat si practica, rezultata din multitudinea situatiilor cu care s-au confruntat interim managerii in proiectele anterioare.
  • Obiectivitatea si probabilitatea crescuta de a lua masurile corecte pentru afacere, nefiind influentati de sistemele de relatii si interese create in organizatie.
  • Implicarea crescuta fata de un consultant clasic care se implica doar in faza de proiectare a unei posibile solutii, dar nu isi asuma rezultatul implementarii, cat si fata de un manager intern care de multe ori intra in rutina sau devine prizonierul practicilor si cutumelor nu foarte productive din organizatie.
  • Certitudinea mai mare a rezultatelor, data de corelarea veniturilor companiei de management cu rezultatele obtinute de organizatia client.
  • Taxe mai scazute pentru compania client, rezultate din diferenta dintre taxele platite pentru un manager angajat  si taxele platite catre o entitate juridica in cadrul unui contract de prestari servicii.
  • Eliminarea cheltuielilor de recrutare si inductie pentru un manager.
  • Reducerea  riscurilor si cheltuielilor  generate de o posibila incompetenta, incompatibillitate, demotivare, imbolnavire sau demisie a unui manager, prin accesul  la o echipa manageriala in locul unei singure persoane care poate manifesta riscurile anterior prezentate.