Înțelepciunea de a gestiona

Ce e managementul? Abilitate sau știință? La DARIS, noi considerăm că managementul este o combinație între cele două sau un meștesug (craft), care combină în sine abilitatea luării deciziilor de management cu cele mai bune practici și principii de management.

Nu vom ști niciodată dacă suntem un manager eficient, dacă nu ne vom testa abilitățile de management în cadrul companiei. Orice manager în activitatea sa trebuie să pornească de la funcțiile de bază ale managementului:

  1. Previzionare – Trebuie să plece de la analiza și cunoașterea cât mai completă a mediului în care organizația își desfășoară activitatea, trebuie să treacă prin cunoașterea intimă a organizației, valorilor și resurselor ei și trebuie să ajungă la poziția pe care compania o poate ocupa în piața în care activează. Fără previzionare nu vom ști cât de bune sau cât de proaste au fost deciziile noastre, pentru ca nu vom avea la ce să ne raportăm dacă nu am previzionat rezultatele acțiunilor noastre înainte să trecem la treabă.
  2. Planificare –  Fără planificare poate vom reusi să obținem ceea ce ne-am propus însă cu siguranță nu o vom face în cel mai eficient mod posibil. Prin planificare se realizează alinierea acțiunilor tuturor entităților care contribuie la crearea rezultatului. Planificarea  trebuie făcută la toate nivelurile de management în cadrul companiei, la nivel: lower management, middle managemnet și top management. Crucială e alinierea lor cu strategia pe termen lung a companiei.
  3. Organizare – Chiar și cel mai bun plan, fără o implementare judicioasă e doar un plan. Important, pentru un manager, e modul în care sunt alocate resursele pentru realizarea obiectivelor stabilite. În faza implementării planurilor, e foarte important să putem atrage în orice moment resurse suplimentare, pentru a face față cu succes situațiilor neprevăzute, pentru a nu permite că ele să destabilizeze activitățile companiei.
  4. Coordonare – Realizarea obiectivelor depinde în mare măsură de modul în care un manager reușește să coordoneze resursele umane  în activitățile curente ale companiei. Un aspect important în procesul de coordonare e alinierea angajaților companiei la obiectivele companiei si utilizarea instrumentelor potrivite pentru ca obiectivele companiei să fie transpuse în obiectivele fiecărui angajat si apoi in rezultate.
  5. Control – O activitate cheie în vederea atingerii obiectivelor planificate, ce constă în evaluarea modului în care sunt atinse obiectivele planificate și efectuarea corecțiilor necesare. Evaluarea trebuie făcută având la bază indicatori (cantitativi și calitativi) care să fie evaluați periodic: lunar, trimestrial și anual. Fără evaluare/control nu vom ști dacă suntem în grafic cu activitățile planificate, iar la sfârșit de an vom constata că nu am realizat obiectivele planificate.

Practic, diferența dintre un manager eficient și unul ineficient, e modul în care el abordează aceste funcții ale managementului.  Pentru a avea cele mai bune rezultate e important să ținem cont de următoarele aspecte:

  • fiecare funcție necesită o anumită setare mentală;
  • fiecare funcție necesită timp;
  • funcțiile trebuie să le abordăm consecutiv: previzionare – planificare – organizare – coordonare – control;
  • funcțiile trebuie aplicate și executate disciplinat;
  • trebuie să învățăm continuu, pentru a ocoli pe viitor anumite situații care ar putea fi evitate;
  • trebuie să identificăm cele mai potrivite instrumente de management care să ne ajute să ne creștem productivitatea în momentul în care executăm aceste funcții.

 Fiind la început de an, vă urez sa începeți cu încredere. Rezultatele nu vor ezita să apară.

  Autor:  Iulian MARTIN