Despre rolul social al managementului

In ultimul timp se vorbeste din ce in mai mult in spatiul public despre concepte ca: “economie sociala”, “antreprenoriat social” sau “companie responsabila din punct de vedere social”. Faptul ca se vorbeste din ce in ce mai mult este laudabil, faptul ca doar se vorbeste este unul mai putin incurajator. Toate aceste concepte disipate in spatiul public, desi par noi pentru noi, in tarile civilizate sunt deja implementate si isi produc efectele.

In fapt, care ar putea fi influentele in plan social ale managementului? In primul rand vorbim de influente asupra categoriilor de persoane direct interesate de functionarea organizatiei: actionarii si angajatii. Un management performant le poate aduce satisfactii atat materiale cat si profesionale cu efecte directe in planul social: pozitionarea sociala, tipul de educatie pe care si-o permit, nivelul de trai, etc. Totodata o companie cu un management performant creeaza in mod direct noi locuri de munca, sau macar le mentine pe cele existente, avand un impact social din ce in mai insemnat cu cat numarul angajatilor este mai mare. Nivelul de salarizare dintr-o companie, care tine tot de performanta managementului, are la randul lui influenta in plan social, atat directa, prin pozitionarea in cadrul societatii a propriilor salariati, cat si indirecta, prin nivelul taxelor direct legate de salariati. Printre aceste taxe dintre cele mai importante sunt taxele care sustin fondul de somaj, cel de pensii si cele care tin de asigurarile de sanatate. Prin urmare, un management performant poate sustine indirect categorii importante ale populatiei cum ar fi somerii sau pensionarii. Impozitul pe profit care se plateste de catre organizatii catre stat, in urma performantelor in managementul companiei, contribuie si el la crearea de surse de venit la bugetul de stat pentru sustinerea proiectelor de investitii in infrastructura sau in alte directii cu impact major in plan social. Si impactul social al managementului nu se opreste aici. Companiile care adera la principiile CSR-ului (Corporate Social Responsibility – Responsabilitatea Sociala a Intreprinderii) aloca resurse importante sponsorizarii unor actiuni cu impact social major, in special pe termen lung, cum ar fi: dezvoltarea durabila, ecologie, pastrarea valorilor culturale, etc. Nu in ultimul rand, companiile sustin direct sau indirect segmente insemnate ale societatii in care traim cum ar fi ONG-urile, prin sponsorizarile acordate, si mass media, (“a patra putere in stat”) prin publicitatea platita.

Cu siguranta ca am putea mentiona si alte roluri sociale ale managementului cum ar fi investitiile in tehnologie sau asumarea unor riscuri de management care au schimbat optica intregului domeniu sau au revolutionat modul in care societatea raspunde anumitor nevoi ale populatiei. Ma voi opri insa aici cu enumerarea efectelor benefice ale managementului la nivel social, nu inainte de a imi exprima opinia si regretul in acelasi timp ca nu multi manageri inteleg cu adevarat responsabilitatea sociala pe care o presupune profesia pe care si-au ales-o. Cred ca daca o masa critica de manageri ar intelege acest lucru,  concepte ca “economia sociala”, “antreprenoriatul social” sau “companie responsabila din punct de vedere social “ nu si-ar mai avea sensul. Pana atunci insa, aceste concepte au rolul de a atrage atentia asupra componentei sociale pe care o are stiinta economica, in general, si cea a managementului, in particular, si este laudabil ca,incetul cu incetul, isi fac loc si in spatiul public de la noi.