Despre rolul managementului in organizatie

Incercand sa explic unui client importanta consultantei de management in activitatea unei firme am ajuns la o intrebare destul de directa din partea lui: “in fond si la urma urmei, care este rolul managementului in rezultatele unei companii si cum cuantificam aceste rezultate?”

Initial am crezut ca nu am inteles bine intrebarea pentru ca pentru mine parea forte evident rolul managementului insa cand am incercat sa ii raspund mi-am dat seama ca nu este atat de simplu. Mi-au venit initial in minte atributele managementului  invatate in facultate: previzionare, planificare, implementare si control.  Apoi am rememorat cateva modele invatate pe parcursul  MBA-ului: teoria stakeholderilor, pozitionarea managementului in functie de factorii de putere din organizatie, corporate governance etc. (din pacate pentru anumite teorii nu am gasit un termen adecvat in limba romana).

Nici un model insa nu m-a ajutat sa explic fara teama de a gresi care este si cum ar trebui cuantificata plusvaloarea adusa de management.  Analiza lor m-a facut insa sa realizez ca managerul preia o anumita combinatie de factori de productie a caror valoare trebuie sa o conserve sau sa o creasca. Atat conservarea, cat si cresterea inseamna de fapt evolutie pentru ca, privita in dinamica, chiar si conservarea acelei valori necesita o oarecare evolutie si adaptare la realitatile mediului extern care influenteaza organizatia. Prin urmare rolul managementului l-as putea sintetiza in urmatoarea forma:

  • Sa adapteze si sa imbunatateasca continuu valoarea creata de organizatie tinand cont de  influenta factorilor externi asupra ei;
  • Sa reduca riscurile de pierdere a valorii (sub toate formele ei)  deja creata in organizatie;
  • Sa implementeze si sa imbunatateasca continuu instrumente si procese de management astfel incat efectul interactiunii factorilor de productie in cadrul organizatiei sa fie maxim.

Cum ar trebui sa cuantificam rezultatele actiunilor de management este un alt subiect controversat. Fara a intra in detalii si daca acceptam ca ipoteza valabila rolul managementului prezentat in forma mai sus mentionata, evaluarea plusvalorii managementului poate fi direct legata de plusvaloarea creata pentru categoriile interesate de activitatea organizatiei. Astfel valoarea adusa de management poate fi calculata dupa o matrice care sa combine plusvalorea pe care organizatia o aduce fiecarei categorii interesate (actionarilor prin prisma profitului, angajatilor prin prisma salariilor, finantatorilor prin prisma dobanzilor platite, clientii prin prisma serviciilor oferite, furnizorilor prin cea a volumului de afacere generat, societatii in ansamblu prin ceea ce produce organizatia sau prin numarul de locuri de munca create, etc).

Aceasta matrice poate fi unica pentru fiecare organizatie si va tine cont de mai multi factori cum ar fi: resursele acesteia, domeniul de activitate, momentul pietei, marimea organizatiei etc.