Despre responsabilitatile de management

De curand am avut o dezbatere cu unul din clientii mei legat de responsabilitatile pe care managerul unei companii ar trebui sa le aiba. Discutia a plecat de la schema de organizare a unei noi firme si de la modul cum ar trebui impartite responsabilitatile in cadrul echipei de management. Am incercat sa definim structura de management optima si modul in care actionarul firmei, clientul cu care am avut discutia, s-ar putea asigura ca resursele financiare investite in acea afacere  nu vor fi risipite.

Aceasta discutie m-a determinat sa incerc sa-mi structurez mai bine conceptele despre responsabilitatile managementului unei organizatii, fata de cine are aceste responsabilitati si cum interfereaza aceste responsabilitati cu cele ale altor categorii de actori economici.

Principalii actori economici  cu care intractioneaza un manager pot fi: proprietarii/actionarii, reprezentantii acestora: administratorul societatii, managerii de pe aceeasi linie ierarhica, angajatii, clientii, furnizorii etc. Rolul managerului este sa preia resursele puse la dispozitia sa: umane, financiare, materiale sau nemateriale (gen: brand, notorietate, structuri formale sau informale de lucru) si sa actioneze asupra lor pentru a  obtine rezultatele maxime din combinarea lor. Ma simt obligat sa subliniez ca activitatea managerului trebuie sa se desfasoare in conditiile impuse de legile din societatea in care organizatia isi desfasoara activitatea, de unde deriva si un rol fata de societate in ansamblu ei. Convingerea mea este ca responsabilitatea managerului este fata de toate aceste categorii interesate si nu numai fata de una dintre ele.

Rolul managerului inceteaza cand isi declina responsabilitatea fata de oricare din categoriile interesate iar exacerbarea responsabilitatii fata de oricare dintre categoriile interesate prezentate mai sus transforma functia de management in alta functie. De exemplu, daca managerul reprezinta excesiv actionariatul companiei devine mai degraba administrator de resurse, daca reprezinta prea mult interesele angajatilor devine lider de sindicat, daca reprezinta prea mult clientii sau furnizorii poate apare o problema de eficienta sau in cel mai rau caz de practici neloiale.

Prin urmare rolul principal al managerului este sa optimizeze resursele puse la dipozitie pentru maximizarea rezultatului organizatiei pe care o reprezinta.  El va putea face acest lucru doar atat timp cat nici una din legaturile cu ceilalti actorii economici cu care interactioneaza nu se rupe. El va trebui sa fie in permanent echilibru fata de acesti actori, un echilibru care sa ii ofere independenta necesara luarii celor mai bune decizii pentru organizatia pe care o reprezinta. Dependenta fata de oricare dintre actorii enumerati restrange plaja de actiune a managerului cu rezultate negative asupra rezultatelor obtinute. Rolul managementului in crearea plusvalorii organizatiei este un rol complex, nu foarte usor de indeplinit care deriva din insasi esenta stiintei managementului ca stiinta sociala. Ca profesionist in stiinta managementului, managerul se afla in mijlocul teritoriului de actiune a mai multor actori economici cu interese posibil divergente avand rolul de a armoniza aceste interese cu scopul maximizarii rezultatelor pozitive pentru organizatia pe care o reprezinta.