Despre jocul strategiei

Un management de calitate combină în mod armonios practicile de management operaţional cu cele de management strategic. Pentru a întelege mai bine care este rolul managementului strategic în obţinerea rezultalelor unei organizaţii îmi vine în minte o analogie cu jocurile de strategie. O analiză a mecanismelor acestor jocuri ne poate da indicii despre importanţa managementului strategic pentru organizaţii. Este foarte important pentru o strategie de succes să nu rămânem doar la stadiul în care ne propunem să câstigăm jocul. A avea o strategie înseamnă a gândi paşii prin care ajungi să câştigi acel joc. Câştigarea unei partide trebuie văzută ca rezulatul implementării unei strategii de joc gândite şi corect implementate. Jucătorul, la fel ca şi managerul, are la dispoziţie mai multe strategii posibile prin care poate câştiga. Mi se întâmplă frecvent să întreb managerii companiilor client care este strategia companiei şi foarte rar primesc un răspuns coerent. De cele mai multe ori discuţia curge înspre nişte declaraţii de misiune generale, de genul stategia firmei noastre este să facem cât mai mulţi bani, să devenim numărul unu sau să aducă plusvaloare acţionarilor, fără însă a explica în mod credibil cum vor reuşi să facă acest lucru.

Dacă este să revenim la analogia cu jocurile de societate, managementul strategic ar trebui să plece de la cunoaşterea foarte bună a regulilor de joc, prin urmare a regulilor, atât cele scrise cât şi cele nescrise, din piaţa în care funcţionează compania. Totodată este foarte important să evaluezi corect resursele aflate la dispoziţia ta, cât şi resursele pe care le au la dispoziţie concurenţii tăi. Dacă în cazul şah-ului vorbim de o analogie cu modelul de piaţă perfectă, în care resursele sunt disponibile în aceeaşi măsură celor doi jucători şi toate informaţiile sunt la vedere şi disponibile ambilor combataţi, în jocurile moderne de strategie lucrurile sunt diferite. Mecanismele pe care sunt construite noile jocuri, sunt mai aproape de realităţile pieţei actuale, adică resursele nu se împart egal şi nici nu sunt aceleaşi pentru toţi concurenţii, iar informaţiile despre resursele celorlalţi nu sunt întotdeauna disponibile. Prin urmare o atenţie continuă la mişcările concurenţilor din piaţă este fundamentală pentru un management corect. În caz contrar, unul din concurenţi poate închide jocul şi profitul se poate transforma foarte usor în pierdere. În piaţă avem exemplul recent a celui mai mare producător de telefoane din lume care nu a fost atent la mişcările concurenţilor şi a ajuns în pierdere şi în situaţia de a fi vândut. După analiza resurselor trebuie gândită strategia care poate transforma resursele aflate la dispoziţia ta în puncte câştigate în lupta cu competitorii. Această strategie trebuie să fie suficient de consistentă şi implementarea ei suficient de riguroasă pentru a nu pierde timp si resurse inutil, însă trebuie să fie reevaluată continuu în funcţie de reacţia celorlalţi concurenţi.

În jocurile de strategie este foarte important ca opozanţii să-ţi descopere cât mai târziu strategia pentru a nu te putea împiedica să o pui în practică. În managementul strategic acestea sunt barierele care trebuie puse pentru ca un competitor să nu-ţi poată copia strategia.

Alte lecţii pe care le putem învăţa din analogia cu jocurile de strategie ar fi:

  • mai devreme sau mai târziu cineva ajunge să domine jocul şi toţi ceilalţi se vor alia şi vor eroda din poziţia deţinută de cel mai avansat concurent;
  • după mai multe runde de joc strategiile câştigătoare tind să fie copiate;
  • când doi sau mai mulţi jucători au aceeaşi strategie, de regulă ambii pierd meciul în favoarea altui concurent care nu este angrenat într-o bătălie directă cu un alt concurent;
  • strategia cu cea mai mare şansă de succes nu este cea copiată de la alţii, ci cea care ţine cont de resursele pe care le ai tu la dispoziţie şi care utilizează complet şi eficient aceste resurse;
  • de cele mai multe ori, datorită interacţiunilor cu ceilalţi, nu reuseşti să aplici în totalitate strategia propusă, de aceea este bine să ai strategii alternative, pentru diferite scenarii de reacţie ale competitorilor.

**Din seria articolelor publicate bilunar în  Ziarul de Iasi, scris de Dan Schipor, Managing Partner – Daris – your management partner.  Articol apărut la data de 11.11.2013.