Management modern

Se pare ca din ce in ce mai multa lume considera ca ceea ce a fost mai greu a trecut din punctul de vedere al efectelor ultimei crize economice si este dispusa sa priveasca cu incredere in viitor. Spun acest lucru deoarece impreuna cu colegii mei suntem in plin proces de realizare a unui  studiu de piata in randul companiilor din Iasi si ne-am intalnit deja cu cativa zeci de manageri care cred acest lucru. Marea majoritate privesc cu incredere in viitor si au planuri de crestere care sa dea uitarii perioada mai putin fasta a ultimilor ani.

Cred insa ca, desi lucrurile vor reintra oarecum in normal, ele nu vor mai fi niciodata la fel. Odata cu ultima criza au fost scoase la iveala multe neajunsuri ale modului de a face afaceri si din practica manageriala anterioara. Cine a reusit sa perceapa aceste neajunsuri si sa invete din ele va trebui sa-si adapteze stilul de management la unul mai modern care sa tina cont de schimbarile majore petrecute in ultimul timp in plan economic si social: cresterea exponentiala a gradului de acces la informatii a clientilor si a gradului de accelerare a schimbarilor in economie. Managementul modern este obligat sa se adapteze la aceste schimbari si sa isi imbunatateasca practicile pentru a face fata cu success noilor provocari.

Ma voi referi in continuare la cateva aspecte majore din diferite arii de management care vor suferi trasformari in viitor. Din punctul de vedere al managementului strategic, companiile nu vor mai putea avea o singura strategie pe care sa o urmeze cu sfintenie ci vor trebui sa aiba scenarii strategice multiple care sa tina cont de miscarile din piata. Totodata va trebui ca fiecare plan strategic sa aiba puncte de verificare multiple care sa indice daca nu este nevoie de abordarea unui alt scenariu  la un moment dat.

Din punctul de vedere al structurii organizatiei, vechile modele piramidale, matriceale sau cubice cred ca nu mai sunt adaptate noilor realitati. Companiile au nevoie de structuri mai flexibile si mai putin rigide care sa fie capabile sa se adapteze conditiilor din piata. In acest tip de organizare trebuiesc fixate competentele cheie care pot tine fie de niste persoane cheie, investitii, utilaje, patente sau alt tip de resurse care au un impact major in obtinerea rezultatului final iar structura de management trebuie construita in jurul acestor resurse cheie ale organizatiei.

Din perspectiva managementului marketingului abordarea corecta va fi cea din exterior in interiorul firmei (outside-in), perspectiva in care  marea parte a resurselor vor trebui canalizate in exteriorul firmei pentru intelegerea cat mai completa  a nevoilor clientilor din ce in ce mai informati. Abordarea clasica din interior in exterior (inside-out) in care o companie concepea un produs, ii fixa pretul dupa care il promova si gasea canalele optime de comercializare nu va mai functiona ca in trecut . Compania trebuie sa fie in permanenta conectate cu piata si sa beneficieze de o structura de organizare suficient de flexibila care sa o faca capabila sa se adapteze la cea mai mica variatie a  nevoii clientilor.

Managementul operatiunilor va trebui sa se imbunatateasca major si va trebui sa se concentreze pe doua directii importante: reducerea ciclurilor de productie pentru a nu risca ca o eventuala schimbare in piata sa lase ciclul neinchis si colectarea cat mai rapida a cash-ului.

Cred insa ca schimbarile cele mai abrupte vor trebui facute in managementul vanzarilor. Intr-un context in care clientii se uita din ce in ce mai mult la plusvaloarea adusa de bunul pe care il cumpara si se asteapta ca pentru banii dati sa obtina o valoare din ce in ce mai mare, modalitatea clasica de prezentare a beneficiilor utilizarii produselor nu va mai fi suficienta. Increderea trasmisa de vanzator, perceptia despre companie si modul in care aceasta reuseste sa indeplineasca  asteptarile individuale ale clientului vor determina succesul sau esecul.