Despre etica in management

Dragi prieteni!

Scriu prezentul articol in Saptamana Mare si starea specifica acestui moment al anului mi-a purtat gandul catre unul din aspectele care tin de valorile profunde ale unui manager responsabil: etica in management. Veti putea gasi mai multe definitii ale eticii insa cred ca cea mai simpla si in acelasi timp completa la care m-as putea gandi imi suna mai bine  in limba engleza : “doing the right thing” (“a actiona corect”, in traducere aproximativa).

Ce inseamna insa a actiona corect? Cred ca sintagma trebuie interpretata prin prisma responsabilitatilor care iti revin din pozitia de management pe care o ocupi. Responsabilitatea managerului este fata de rezultatele organizatiei asa cum au fost ele negociate si aliniate sa faca fata cerintelor tuturor categoriilor interesate: actionari, angajati, furnizori, clienti, societatea in ansamblu. Cum managerul se afla la confluenta dintre diferite tipuri de categorii si grupuri interesate de activitatea organizatiei, care uneori au interese si abordari diferite, a actiona corect inseamna a incerca sa gasesti echilibrul intre interesele divergente ale diferitelor categorii interesate pentru maximizarea rezultatatelor organizatiei.

Orice incercare de partinire a uneia dintre categorii poate fi interpretata ca lipsa de etica. Reprezentarea in exces a intereselor angajatilor poate fi neetica daca afecteaza profitabilitatea companiei sau actionarii. La fel ca reprezentarea in exces a intereselor actionarilor pot duce la masuri neetice fata de angajati. Nu mai vorbim despre reprezentarea in exces a intereselor furnizorilor, mai ales daca are la baza un oarecare sistem de cointeresare.

 

Cand vorbim de etica in decizia de management exista patru perspective care trebuie luate in considerare:

  • legalitate: – daca decizia luata respecta legislatia in vigoare;
  • fair-paly-ul – cum afecteaza decizia luata persoanele sau categoriile de persoane implicate;
  • respectul de sine – daca decizia luata si consecintele sale il fac pe cel care le-a luat sa aiba sentimentul ca a facut un lucru de valoare
  • efectele pe termen  lung – ce efecte vor avea pe termen lung deciziile luate prin prisma indicatorilor de mai sus.

Daca luam in calcul aceste aspecte, tipul de management care are ca si fundament afirmatii de genul “scopul scuza mijloacele” sau “singurul lucru care conteaza este maximizarea profitului” nu are nimic de a face cu etica. Dupa cum spuneam mai sus responsabilitatea principala a managerului este pentru rezultatele organizatiei insa interpretate nu exclusiv prin prisma profitului pe termen scurt.  Rezultatele  unei organizatii de orice tip ar trebui interpretate prin prisma valorii adaugate pe termen lung adusa pentru fiecare dintre categoriile interesate: actionari, angajati, clienti, furnizori si nu in ultimul rand pentru societate in ansamblul ei, mai ales prin prisma schimbarilor benefice aduse acesteia, schimbari de care vor beneficia generatiile viitoare.
In speranta ca voi intalni in cariera mea cat mai multi manageri care vor practica un management etic, inchei prin a va ura Sarbatori Luminate!