Despre dezvoltarea produselor

Una din modalitatile cele mai sigure de dezvoltare sustenabila a unei organizatii o constituie dezvoltarea continua a produselor si serviciilor oferite. Cum facem insa ca activitatea de dezvoltare de produse si servicii sa aiba o probabilitate mai mare de a aduce plusvaloarea estimata? Intreb acest lucru deoarece, in practica, managerii si mai ales antreprenorii s-au confruntat deseori cu esecuri in implementarea unor idei de noi produse sau servicii.
Dupa ce ne-am pus aceasta intrebare, eu si colegii mei de la Daris am ajuns la concluzia ca succesul dezvoltarii produselor si serviciilor sta, ca si in alte situatii de management, in doua componente majore: calitatea echipei responsabile de acest lucru si calitatea procesului dupa care se desfasoara aceasta activitate.

In ceea ce priveste calitatea echipei implicate in dezvoltarea de produse si servicii, consideram ca aceasta trebuie sa fie compusa din persoane cu comportamente diferite si perspective diferite asupra produselor. Cu cat echipa este mai eterogena, cu atat este mai mare probabilitatea ca produsul rezultat sa raspunda unei piete mai largi de clienti, cu comportamente diferite. La modul ideal ar trebui ca in echipa sa fie cate un reprezentant al fiecarui departament important al companiei, care sa vada problematica lansarii de produse si servicii atat din perspectiva marketingului, cat si a vanzarilor, financiara, de productie sau din perspectiva operatiunilor implicate. Vei putea crede ca acest lucru va necesita timp si alocare mare de resurse umane si s-ar putea sa fie ineficient. Aici intervine calitatea procesului de dezvoltare a produselor si serviciilor companiei.

Metodologia pe care ti-o propun trebuie sa plece in primul rand de la definirea foarte clara a necesitatii de a dezvolta noi produse sau servicii. Printre necesitati pot fi reducerea riscului de portofoliu, inlocuirea unor produse aflate in cicluri terminale ale vietii, reducerea decalajelor de piata, atacarea unor noi segmente de piata, gasirea de noi surse de dezvoltare sau de venituri, cresterea ponderii veniturilor recurente etc.

Dupa stabilirea motivatiei trebuie definite clar obiectivele, eventual dupa modelul SMART. Acest lucru va genera alinierea si focalizarea actiunilor intregii echipe catre un rezultat palpabil si tangibil.

Este foarte important ca echipa responsabila de acest proces sa isi aloce timpul necesar implementarii procesului de dezvoltare de noi produse si servicii, altfel totul ramane la stadiul de idee neimplementata.

Dupa definirea motivatiei si a obiectivelor, dupa stabilirea echipei si alocarea timpului necesar de catre fiecare persoana in parte, procesul propriu-zis de dezvoltare a produselor presupune trecerea prin urmatoarele etape:

  • investigarea nevoilor clientilor. Acest lucru se poate face fie apeland la un studiu de piata independent, fie apeland la informatiile pe care le puteti culege usor si fara costuri despre clientii tinta;
  • identificarea capacitatilor organizatiei de a raspunde nevoilor concrete ale clientilor;
  • identificarea produselor ce pot fi dezvoltae, produse reiesite din incrucisarea nevoilor clientilor cu capabilitatile organizatiei si partenerilor de a acoperi aceste nevoi;
  • alegerea produselor cu riscul cel mai scazu,t pe baza unei analize de risc de productie, de vanzare si de servisare;
  • evaluare financiara a oportunitatii de a investi in dezvoltarea fiecarui posibil produs;
  • sintetizarea produselor rezultate dupa urmatoarele informatii:  nevoi acoperite, componentele produsului, operatiunile din cadrul produsului, modul de marketizare si vanzare, estimarea  veniturilor, estimarea costurilor de dezvoltare si lansare, estimarea rentabilitatii investitiei etc;
  • filtrarea si ierarhizarea acestor informatii pe baza unui scoring, in urma careia se va decide ordinea de dezvoltare a produselor si serviciilor de catre organizatie;
  • definirea specifica a actiunilor care trebuie intreprinse, de catre cine si pana cand, pentru implementarea acestor produse in piata.

Autor: Dan Schipor