Despre delegarea eficienta

Delegarea eficienta reprezinta unul din principalele ingrediente ale managementului performant. In contextul actual, in care lucrurile se deruleaza foarte rapid si esti mereu sub presiunea timpului si rezultatelor, in care structurile ierarhice tind sa se aplatizeze, a delega eficient poate fi diferenta dintre esec si success.

Am intalnit in activitatea mea de consultant multi manageri care si-au sacrificat o mare parte din timp, sanatate, profesionalism, ca sa nu mai vorbim de pierderea de oportunitati si de rezultate posibile doar datorita faptului ca nu reuseau sa delege eficient. Am vazut acest lucru mai ales la managerii antreprenori, prea atasati de propriile afaceri si care nu delegau eficient datorita stilului de comportament propriu prea orientat spre detalii si neincrezatori ca altcineva putea face o treaba la fel de buna ca ei.

De fapt, foarte multi nu aplica delegarea eficienta ca instrument de management din lipsa de cunostinte sau din teama. “ Nu am timp”, “nimeni nu isi asuma responsabilitatea”, “daca nu controlez eu nimeni nu face nimic”, “toata lumea este supraincarcata” etc. sunt tot atatea motive de  fugi de teama de delegare. “Am mai incercat sa deleg din ceea ce fac dar niciodata nu a functionat” este un alt motiv des intalnit care ascunde de fapt lipsa cunostintelor pentru o delegare eficienta.

Delegarea este procesul de imputernicire a subordonatilor cu autoritatea de a actiona in numele tau, de a lua decizii, a intreprinde actiuni si a schimba lucruri fara a te implica in proces. Prin urmare, delegarea se refera mai ales la atributii si responsabilitati cu un anumit grad de complexitate si mai putin la sarcini punctuale simple in care nu sunt multe decizii de luat sau lucruri de schimbat.

Pentru a delega eficient trebuie sa raspunzi succesiv la urmatoarele intrebari: ce trebuie sa deleg, cui trebuie sa deleg, in ce mod va trebui sa pun problema pentru a obtine maximum de succes si pana la ce nivel de autoritate deleg respectiva responsabilitate. Odata parcurs acest proces trebuie sa treci la fapte si sa te asiguri ca persoana catre care vrei sa delegi sarcina a inteles foarte bine ce trebuie sa faca, i-ai acordat autoritatea necesara in cadrul organizatiei pentru a putea sa duca la indeplinire sarcina delegata, este pregatita sa faca si a acceptat sa faca acest lucru.

Una din principalele erori in practica delegarii este aceea de a delega o responsabilitate fara a acorda si increderea, autoritatea si libertatea de actiune necesare indeplinirii sarcinii. Acest lucru va duce la esecul delegarii si la reconfirmarea ideii gresite ca lucrurile importante trebuie facute de tine personal pentru a iesi bine. De fapt este doar o pasare de sarcini si de responsabilitati si nicidecum o delegare eficienta, avand unic scop sa-ti intareasca pozitionarea ierarhica in organizatie.

Daca reusesti insa sa treci peste teama de a delega si faci lucrurile responsabil, rezultatele vor fi deosebite deoarece:

  • angajatii vor invata sa se descurce singuri, cu minimum de supervizare si vor fi totodata mai motivati si mai implicati in munca;
  • productivitatea companiei va creste beneficiind de faptul ca orice responsabilitate va fi dusa la indeplinire pe persoana cea mai potrivita sa faca acest lucru si cu costurile cele mai mici posibile;
  • productivitatea personala va creste pentru ca din ce in ce mai multe lucruri se vor intampla cu o implicare minimala din partea ta, dandu-ti sansa sa te ocupi de imbunatatirea continua a lucrurilor in organizatie.