De la idee la afacere

Zilele trecute am participat la o conferință organizată de o asociație neguvernamentală pe tema antreprenoriatului. Tema sesiunii susținută de mine a fost “De la idee la afacere”, iar organizatorii mi-au cerut să le vorbesc tinerilor care doreau să-și înceapă o afacere antreprenorială despre pașii pe care trebuie să-i urmeze pentru a-și crește șansele de succes.

Deși nu cred în rețete de succes care pot fi aplicate de oricine am reușit, împreună cu grupa de studenți, să sintetizam niște bune practici care ar putea crește șansele de reușită ale unei afaceri antreprenoriale.

Un prim lucru important care s-a desprins în urma discuțiilor a fost că afacerile antreprenoriale se diferențiază de afacerile construite în stil corporatist mai ales prin penuria resurselor și lipsa unei structuri mai riguroase care să ofere o predictibilitate crescută. Acest lucru va genera, pe parcursul implementării, o serie de inconveniențe care vor trebui escaladate. Pentru a  trece peste aceste situații, aspectul cel mai important îl reprezintă motivația demersului de a deveni antreprenor. Dacă există o motivație puternică vor crește șansele ca în momentele dificile, care vor aparea cu siguranță, antreprenorul să găsească  resursele de a merge mai departe. Analizând motivația de a deveni antreprenor a celor prezenți, în top trei motivații s-au situat:

  • dorința de a nu avea un șef și de a avea libertatea de a testa ceea ce gândesc;
  • identificarea unei nevoi neacoperite în piață și dorința de a face bani din această nevoie neacoperită;
  • existența unei abilități evidente care poate fi pusă în valoare în mod antreprenorial.

Un alt lucru evident desprins în timpul sesiunii a fost că succesul unui antreprenor poate avea două surse principale: ideea de afacere (dacă este o idee creativă, inovativă sau  care are un grad de diferențiere suficient de mare pentru a atrage o cotă de piață semnificativă) și calitatea implementării. Sunt multe exemple de succes de antreprenori care au avut o idee creativă și au reușit să o implementeze, în schimb, când au încercat să dezvolte și alte idei nu au mai reușit. Există totodată și un tip de antreprenori numiți “în serie” care par că sunt capabili să pună în practică în mod eficient mai multe idei de afaceri, fie că le-au aparținut lor sau nu. Aceștia se bazează, în special, pe calitatea implementării unei idei de afaceri și aduc în ecuație și o componentă de finanțare mai consistentă care dă o stabilitate crescută demersului antreprenorial.

O concluzie evidentă ce a reieșit către finalul sesiunii este că antreprenorul român are o mulțime de idei. Dificultatea apare în momentul în care ideile trebuie puse în practică pentru că până în momentul punerii în practică, când apar și dificultățile, antreprenorul român poate să viseze frumos și să-și păstreze speranța vie că va face afacerea perfectă care îi va aduce numai satisfacții. În realitate lucrurile se complică și antreprenorul român ajunge să se confrunte cu o serie de constrângeri de ordin legislativ, financiar, al resurselor umane ș.a.m.d., care îl vor pune sub presiune și îi vor restrânge aria de aplicabilitate a ideilor avute și libertatea de acțiune. Este nevoie de multă muncă și multă determinare pentru a depăși aceste constrângeri și pentru a-și regăsi motivația de a merge mai departe. De aceea găsirea unuia sau mai multor parteneri care să te sprijine pe parcursul implementării unei idei de afaceri devine aproape vitală, știut fiind faptul că românii au o multitudine de calități, însă robustețea psihologică și determinarea neregăsindu-se neaparat printre ele.

Ultimele aspecte care au reieșit ca fiind relevante pentru succesul unei afaceri  antreprenoriale au fost: trecerea prin faza de testare a fezabilității oricărei idei de afaceri înainte de faza de implementare și încercarea de a găsi cât mai curând “primul client” care să aibă încredere în ceea ce ai de oferit.

Sintetizând, ecuația de succes a unui demers antreprenorial ar trebui să conțină în mod obligatoriu: o motivație puternică, multă muncă, cel puțin un parteneriat solid  și cel puțin un client fidel pentru a garanta succesul pe termen lung.

**Din seria articolelor publicate bilunar în  Ziarul de Iași, scris de Dan Schipor, Managing Partner – Daris – your management partner.  Articol apărut la data de 30.03.2015