De ce să investim în management profesionist

În ultima perioadă previziunile macroeconomice par mai degrabă pozitive pentru România. Ultimele ştiri în această direcţie vorbesc despre o creştere economică dintre cele mai mari din Europa, despre îmbunătăţirea semnificativă a ratingului de ţară acordat de una din cele mai importante agenţii de rating la nivel global şi despre o nouă lege privind neimpozitarea profiturilor reinvestite în tehnologie.

Personal cred că toate aceste ştiri şi previziuni pozitive vor avea un efect concentrat de accelerare a investiţiilor în România. Singurul factor care ar putea stopa sau chiar infirma previziunile pozitive ar fi escaladarea situaţiei conflictuale din Ucraina. În speranţa că acest lucru nu se va întâmpla şi având între ipoteze perspectivele pozitive despre care tocmai am discutat, aş vrea să atrag atenţia asupra investiţiei pe care fiecare companie trebuie să o facă în managementul profesionist.

Din păcate, după cum am mai spus în câteva rânduri, în trecut, poziţiile de management din companiile româneşti erau mai degrabă o modalitate de premiere a oamenilor performanţi din alte domenii (vânzări, administrativ, financiar etc.) în loc să reprezinte coloana vertebrală de funcţionare a unei organizaţii. Firmele îşi concentrau toate eforturile pe vânzări, achiziţii sau investiţii în tehnologie şi neglijau în mare măsură investiţiile susţinute în crearea unei structuri de management performant. Singurele semne ale unei astfel de preocupări erau legate de trimiterea la câte un curs sau training a unor persoane, acţiuni văzute tot ca o modalitate de premiere sau de aliniere la ceea ce făceau alţii şi mai puţin ca o investiţie conştientă şi susţinută în crearea unei structuri organizaţionale care să dea consistenţă rezultatelor firmei.

Ştiu că din perspectivă financiar contabilă sau chiar din perspectiva finanţelor manageriale resursele financiare utilizate pentru crearea unei structuri de management profesionist nu sunt văzute ca investiţii ci ca nişte cheltuieli. Oricum le-am vedea, este obligatoriu să alocăm timp, efort şi resurse financiare pentru crearea unor astfel de structuri în organizaţiile noastre. În lipsa acestora, beneficiile obţinute în urma influenţelor pozitive ale macromediului pot dispărea rapid, investiţiile pe care le facem în tehnologie sau alte domenii nu vor fi valorificate corespunzător, climatul organizaţional se poate înrăutăţi cu efecte negative asupra percepţiei pe termen lung asupra organizaţiei.

Ştiu că este greu de făcut acest lucru când unele organizaţii abia găsesc resursele necesare pentru capitalul de lucru curent, atât cel financiar cât şi cel uman. Să aloci o parte importantă a resurselor de timp, efort şi bani pentru management pare destul de greu cu atât mai mult cu cât managementul profesionist este uneori greu de identificat, fiind perceput mai degrabă ca ceva abstract şi care ţine mult de percepţie şi conjunctură. Managerii profesionişti ştiu că nu este aşa. Pentru toţi ceilalţi aş vrea să punctez ce poate aduce investiţia în managementul profesionist pentru companiile pe care le conduc: mai multă stabilitate pe termen mediu şi lung, o predictibilitate mai mare a rezultatelor, o dezvoltare armonioasă şi eficienţă fără stres şi riscuri inutile, atragerea mult mai facilă de resurse financiare şi umane de calitate, respectul concurenţilor, angajaţilor şi partenerilor etc.

Prin urmare nu uitaţi, atunci când veţi avea planuri de dezvoltare să alocaţi o parte importantă de timp, efort şi bani pentru crearea unui sistem de management profesionist în organizaţia voastră. Orice investiţie în manageri profesionişti, realizata prin training-uri sau sisteme de coaching, structuri, instrumente si sisteme de management, cursuri sau consultanţă în management, îşi va scoate banii. Un manager profesionist va putea demonstra acest lucru încă înainte de a face investiţia.

**Din seria articolelor publicate bilunar în  Ziarul de Iasi, scris de Dan Schipor, Managing Partner – Daris – your management partner.  Articol apărut la data de 28.04.2014.