Cum si cand ne ajuta managementul

Cand ne ajuta managementul?

Dupa cum stim stiinta managementului ajuta la  fundamentarea deciziilor pe care trebuie sa le luam in activitatea de conducere a organizatiilor. Prin urmare rezultatul unui management de calitate consta in mare parte in fundamentarea si luarea deciziilor cele mai corecte care sa duca la maximizarea rezultatelor asteptate, oricare ar fi acestea.

Daca la inceputurile managementului ca stiinta lucrurile erau mai simple datorita faptului ca modelele si conceptele existente nu erau forte multe si erau mult mai sustenabile in timp, astazi, datorita cresterii continue a complexitatii fenomenului economic, lucrurile nu mai stau atat de simplu. Exista o sumedenie de modele si concepte testate, care au functionat in timp si care uneori sunt diametral opuse. Mai mult, stiinta managementului  a devenit tot mai complexa si s-au desprins ramuri specifice precum: managementul strategic, cel operational, managementul resurselor umane, cel financiar, managementul marketingului sau vanzarilor, fiecare cu mecanisme si concepte care tind sa devina de sine statatoare.

Odata cu cresterea complexitatii actului de management este greu sa decizi care practica de management iti poate maximiza rezultatul daca nu ai o imagine clara supra plusvalorii adusa de diferitele tipuri de management in organizatia ta. In primul rand ar trebui ca efortul de management sa fie directionat inspre ariile cele mai potrivite cu momentul si etapa de dezvoltare a organizatiei.

Daca compania este un start-up cu o investitie mare este absolut necesar ca managementul strategic si cel financiar sa ocupe un rol primordial intre activitatile de management pentru a reduce riscurile pe termen lung legate de investitia mare solicitata initial. Odata cu dezvoltarea organizatiei si trecerea ei in faza de expansiune si de acaparare a cotei de piata, managementul vanzarilor si cel al marketingului tind sa preia rolul predominat. Totodata acum trebuie dezvoltate neaparat si competente de management operational pentru a ne asigura ca rezultatele aduse de vanzari si marketing nu se risipesc din cauza unor operatiuni neoptimizate. Cu siguranta ca practicile managementului financiar si a celui strategic nu trebuie pierdute din vedere nici in aceasta faza. Odata cu trecerea in faza de maturitate a organizatiei, cand compania are o pozitie relevanta si stabila in piata, managementul operatiunilor si resursele umane ar trebui sa preia controlul pentru a ne asigura ca starea de fapt favorabila va continua pe o perioada cat mai indelungata. Toate celelalte tipuri de management insa vor trebui insa practicate la nivel de performanta pentru a prelungi cat mai mult pozitia stabila si confortabila din piata. Odata cu intrarea in faza de declin a unor produse ale companiei sau in faza in care piata se schimba intr-o directie in care compania pierde din competitivitate managementul strategic va trebui sa preia iarasi pozitia dominanta a efortului de management pentru a putea orienta organizatia catre o noua panta de cestere sau catre un alt echilibru stabil in care sa aiba o pozitionare confortabila.

Alegerile gresite pot duce la situatii nedorite de genul: vanzari mai mari decat capacitatile de productie, crestere mai mare decat poate gestiona resursa umana existenta, pozitie foarte buna pe piata dar generare de pierderi datorita unui management operational defectuos etc. Aceste situatii creaza riscuri pe termen lung si sunt nedorite din perspectiva managementului pentru ca sunt departe de punctul optim catre care tindem.