Cum sa fii un manager performant

Ești proaspăt avansat într-un post de management sau ai ani buni de experiență pe o asemenea pozitie?

Iată mai jos 7 principii care te ajută să îți îmbunătățești abilitățile de manager, să lucrezi mai bine cu echipa ta și cu partenerii:

#1. Oferă exemplu personal

Nu cere niciodată oamenilor să facă ceva ce ție nu îți place sau nu vrei să faci. Poartă-te la fel cum vrei să se poarte și ei. Nu introdu standarde duble: greșelile tale nu pot fi scuzate doar pentru că ești mai ocupat sau ai alte priorități. Și ține minte: faptele spun mai multe decât vorbele. Regula celor 4 ore este un bun ghid: un manager nu trebuie să petreacă mai mult de 4 ore în biroul propriu; celelalte (minim) 4 ore trebuie să le petreacă în mijlocul echipei, schimbând idei, oferind feedback, lucrând împreună.

#2. Planifică-ți timp pentru dezvoltarea subordonaților

Cât de conștient ești, în activitatea de zi cu zi, de rolul tău, ca manager, de a dezvolta  echipa pe care o coordonezi? Este de la sine înțeles că într-o echipă competitivă, fiecare membru se dezvoltă, dar pentru a fi sigur de rezultate, această activitate trebuie făcută într-un mod organizat (nu lăsată la voia întâmplării). Asta înseamnă ad litteram, planificarea în agenda săptămânală de activități din domeniul dezvoltării subordonaților: discuții cu fiecare în parte, oferirea de feeback constructiv, acordarea (conștientă) a libertății de decizie,  stimularea membrilor echipei.

#3. Nu critica! Oferă feedback productiv

 Feedback-ul este un instrument vital în comunicare, pentru a încuraja, dezvolta și nu în ultimul rând pentru a corecta anumite comportamente din echipă.  Pentru a nu fi o critică, feedback-ul trebuie să se refere la o acțiune, și nu la o persoană; nu se folosesc judecăți generale (de genul “mereu”, niciodată”…); și se oferă soluții pentru îmbunătățirea situației. Unii manageri înțeleg greșit feedback-ul constructiv, ca fiind un feedback pozitiv urmat de un feedback negativ (“ai lucrat foarte bine la acest proiect, dar dacă te încadrai în timp, rezultatul ar fi fost mai bun”). Eliminați cuvântul “dar” din feedback, acesta anulează partea pozitivă; înlocuiți-l cu “și”, fiind urmat de o soluție pentru îmbunătățirea performanțelor: “ai lucrat foarte bine la acest proiect, și dacă vei acorda aceeași atenție și încadrării în timp, sunt sigur că proiectul viitor va genera o creștere cu 5% a rezultatelor”.

#4. Asumă-ți responsabilitatea și recunoaște meritele

Așa cum spune un principiu al pușcașilor marini americani, “There are no bad crews. Only bad leaders.” Noi, echipa Daris, spunem mai mult decât atât: dacă ceva nu funcționează, asumă-ți responsabilitatea, ca manager al echipei; iar în cazul unui succes, recunoaște meritele echipei! Dar bineînțeles că acest principiu nu va avea rezultate bune dacă nu se aplică și principiul #2; în caz contrar, vei ajunge să controlezi totul și să muncești pentru fiecare subaltern în parte, pentru a asigura rezultate pozitive.

#5. Fii sincer

Credibilitatea este cea care îți atrage încrederea echipei și a partenerilor. Fii sincer când promiți ceva, când analizezi și chiar atunci când reprezinți interesele firmei în fața subalternilor. Dar mai mult decât să fii sincer cu cei din jur, fii sincer și cu tine însuți. Nesinceritatea față de ceilalți atrage abandonul (proiectului, echipei, parteneriatului); nesinceritatea față de tine însuți atrage dezamagiri și frustrări.

#6. Instruiește-te continuu

Chiar dacă ai absolvit o școală cu specializare economică (poate chiar Management), trebuie să îți reamintești ce ai învățat în școală și să îți completezi continuu cunoștințele. Urmează cursuri de management, poate chiar aplicate în domeniul în care lucrezi, citește cărți de specialitate, urmărește articole din domeniu. Fiecare informație, chiar dacă nu e nouă, va căpăta noi semnificații, izvorâte din experiența practică pe care o ai.

#7. Oferă-ți timp liber

Da, chiar așa, nu munci continuu! Un manager bun este cel care știe să își gestioneze timpul și multiplele planuri ale vieții. Dacă decizi să lucrezi în week-end (pentru a termina un proiect presant), stabilește un timp limită, astfel încât să nu îl depășești și să poți acorda timp și familiei sau hoby-urilor. Timpul liber are rolul de a te deconecta, de a te relaxa și de a îți oferi resurse pentru activitatea ulterioară.

Autor: Loredana Stangacianu