Cum gestionează managementul resursele companiei

Succesul sau insuccesul unei companii ține de accesul la resurse și de modul în care managementul gestionează resursele companiei și anume:

  • resursele umane;
  • resursele materiale;
  • resursele financiare;
  • resursele informaționale.

Toate aceste resurse sunt limitate și greu accesibile într-o economie în care mediul concurențial este din ce în ce mai aprig ,ceea ce pune mereu presiune pe management să previzioneze, planifice, organizeze, controleze, evalueze activitatea companiei într-un mod care să permită atingerea obiectivelor planificate.

Astfel apare intrebarea: Cum reușim să gestionăm într-un mod cât mai eficient resursele disponibile?

Gestionarea eficienta a resurselor disponibile se face printr-o bună disciplină și o abordare diferită a lucrurilor din punct de vedere managerial. Cea mai des întâlnită greșeală a unui manager, ține de limitarea doar la experiențele trăite și la abordarea lucrurilor din propriul punct de vedere. Un manager de succes, pe lângă o persoană rațională, trebuie să fie și o persoană creativă, care să vadă lucrurile out of the box, care să-i permită să identifice cele  mai optime soluții pentru deciziile pe care urmează să le ia. Un exemplu de succes, pentru mine este José Mourinho, antrenorul de fotbal, care datorită unei abordări diferite a modului de a juca fotbal, a ajuns să câștige UEFA Champions League cu echipa de fotbal FC Porto, care avea un buget mult sub cel al echipelor favorite în sezonul 2003 – 2004. În ultima perioadă, în calitate de antrenor la Chelsea Londra, a reușit să aducă clubului cea mai mare cifră de afaceri înregistrată vreodată, în valoare de 318.900.000 Lire Sterline în anul financiar 2013 – 2014, o creștere de 25 % față de anul precedent.

Un alt aspect important pentru o bună gestionare a resurselor ține de instrumentele de management care trebuie înțelese și aplicate corect. Cele mai importante instrumente de management pe care ar trebui să le folosescă managementul companiei sunt:

=> planul de afaceri, care ține de planificarea strategică și de evaluarea modului în care sunt atinse obiectivele planificate;

=> bugetarea și execuția bugetară, care se referă la planificarea strategică și evaluarea modului în care sunt atinse țintele bugetare;

=> fluxul de numerar,  care urmărește monitorizarea și planificarea pe termen scurt a modului cum vor fi gestionate resursele  financiare în așa fel ca să nu permită intrarea afacerii în incapacitate de plată;

=> evaluarea personalului, care are ca scop monitorizarea modului în care sunt exercitate sarcinile și responsabilitățile aferente fișei de post cât și modul în care sunt atinse obiectivele individuale.

=> rapoartele aferente activității operaționale (vânzări, marketing, achiziții, producție, livrare), care țin de fluxul informațional și au scopul de a observa și determina tendințele  atat în interiorul, cât și în afara companiei.  Informațiile din rapoarte permit identificarea lucrurilor care ar putea avea un impact pozitiv sau negativ asupra companiei.

Vă urez mult succes în atingerea obiectivelor planificate.

Autor: Iulian Martin