Cum facem investiţii eficiente?

Pentru că ne îndreptăm spre finalul unui an şi în această perioadă majoritatea companiilor încep să se gândească la bugetele pe anul viitor m-am gândit să abordez astăzi un subiect legat de modul în care se fac investiţiile în organizaţiile autohtone şi cum am putea face aceste investiţii mai eficiente.

Din păcate, de foarte multe ori în practică întâlnesc situaţii în care investiţiile nu sunt făcute după principiile fundamentate de către ştiinţa managementului şi se fac mai degrabă în urma unor anumite stimulări venite din mediul extern, pe principii de nevoi personale neacoperite sau în momente şi din surse nepotrivite.

Nu de puţine ori am văzut companii care au făcut investiţii fără a avea înainte un plan de afaceri care să arate negru pe alb în ce direcţie ar trebui orientat efortul investiţional. Într-o economie în care majoritatea organizaţiilor sunt slab capitalizate, resursele financiare sunt totdeauna limitate şi orientarea greşită a unei sume pentru investiţii poate cauza întârzierea apariţiei unor rezultate pozitive sau mai rău, poate chiar genera prejudicii şi destabilizarea organizaţiei. Dacă nu există un plan de afaceri care să plece de la locul în piaţă al organizaţiei, avantajele competitive, decalajele faţă de competitori şi indicatori de performanţă  comparaţi cu media domeniului nu putem decide conştient unde să direcţionăm investiţiile pe anul viitor.

O condiţie de bază a unei investiţii efiente este ca aceasta să fie făcută din raţiuni strategice. O investiţie odată facută ea generează efecte pe termen lung şi prin urmare analiza oportunităţii ei trebuie făcută în plan strategic. Prin urmare a investi într-un utilaj nou pentru că există acum fonduri europene care finanţează astfel de investiţii sau pentru că există acum o ofertă specială pe termen scurt pentru acel utilaj nu pare cel mai bun lucru. Ne vom trezi în curte cu un bun pe care organizaţia nu este pregatită să-l utilizeze la capacitate maximă şi cu o flexibilitate mai scăzută a organizaţiei cauzată de restricţiile birocratice ale fondurilor europene sau de lipsă de cash pentru operaţiunile curente sau pentru a face alte investiţii mai eficiente.

O altă condiţie esenţială generată de limitarea resurselor investiţionale este ca organizaţia să investească în direcţiile cu gradul de rentabilitate a investiţiei cel mai ridicat. Ar trebui ca managerii organizaţiei să aibă permanent o listă cu toate investiţiile necesare din companie: în tehnologie, resurse umane, brand, dezvoltare de noi produse etc, iar acestea să fie prioritizate în funcţie de un calcul de rentabilitate a fiecărei investiţii în parte, ținând cont de modelul de afaceri al companiei. Nu am întâlnit multe companii locale care să aibă un astfel de plan investiţional complet pe care să-l urmărească consecvent. De regulă, unele investiţii sunt amânate la nesfârşit în detrimentul altora şi sunt făcute când deja este prea târziu şi au fost cauzate deja pierderi din nerealizarea lor la timp.

Nu în ultimul rând trebuie găsite sursele corecte de finanţare pentru investiţiile pe care am decis să le facem pentru că dacă finanţarea lor este făcută greşit poate să cauzeze efecte nedorite. Cea mai frecventă eroare întâlnită este cea prin care investiţiile în loc să fie suportate din capitaluri proprii sau din credite pe termen lung sunt generate din capitalul de lucru, fapt care duce la slabirea organizaţiei şi la efecte colaterale nedorite legate de: lipsa stocurilor, a unor rezerve de cash consistente sau a unor condiţii comerciale nesatisfacătoare acordate clienţilor.

De regulă investiţiile trebuie făcute în acele divizii şi compartimente care se află pe lanţul valorii şi nu în diviziile şi activităţile suport alte organizaţiei. Din păcate, mai ales în companiile antreprenoriale vedem foarte des că primele investiţii nu se fac în diviziile direct productive ci în special în cele de suport: mai ales în clădiri sau maşini ale aparatului administrativ. Această practică deturnează sume mari de bani din activităţile productive către structurile de suport ale organizaţiei cu impact mai mic în performanţele acesteia.

Vă doresc ca în momentul în care veţi lucra la viitorul dumneavoastră buget să vă reamintiţi cele prezentate mai sus şi să începeţi cu planul investiţional prioritizat şi fundamentat cât mai raţional cu putinţă. Succes!

**Din seria articolelor publicate bilunar în  Ziarul de Iași, scris de Dan Schipor, Managing Partner – Daris – your management partner.  Articol apărut la data de 03.11.2014.