Cum evităm riscul intrării în incapacitate de plată

În ultimii ani, incapacitatea de plată sau insolvența a devenit un termen uzual, lăsându-și amprenta asupra mediului micro și macro economic. Conform datelor ONRC, în anul 2012 în Romania au fost deschise 26.755 proceduri de insolvență, din care 20.691 proceduri de faliment, iar în 2011 un numar de 22.503 insolvențe, din care 19.884 falimente (sursa: http://www.money.ro/numarul-insolventelor-si-falimentelor–in-crestere-fata-de-anul-trecut_1250285.html)

Principalele cauze care au stat la baza intrării în incapacitate de plată a acestor companii, au fost:

  • supraîndatorarea;
  • scăderea dramatică a vânzărilor, care a dus la schimbarea modelului de afaceri;
  • neîncasarea la timp a creanțelor;
  • lipsa unei bugetări și execuții bugetare riguroase care să semnalizeze din timp eventuale riscuri;
  • neadaptarea modelului de afaceri la fluctuațiile majore din mediul extern.

Experiența arată că cele mai vulnerabile companii care riscă să intre în incapacitate de plată sunt companiile antreprenoriale. Comparativ cu companiile multinaționale, care beneficiază de luxul de a primi suport financiar de la compania mamă pentru a-și susține și dezvolta în timp activitatea, companiile antreprenoriale au mijloace mai scăzute de atragere a disponibilităților financiare și mai puține plase de siguranță în cazul unor variații majore ale pieței. Tocmai de aceea ar trebui să compenseze finanțarea mai scăzută cu un management mai flexibil și inteligent.

Din perspectiva Daris, un management mai flexibil și inteligent  ar trebui să se concentreze pe:

  1. Existența unui model de afaceri clar, bugetat și finanțat în mod adecvat atât pe termen scurt cât și pe termen lung, model care să țină cont de:
    • tendințele micro și macro economice;
    • raportul cerere / ofertă;
    • acțiunile concurenței în piață;
    • fluctuațiile cursurilor valutare și ale indicatorilor macroeconomici.
  2. Planificarea riguroasă a activității companiei ținând cont de:
    • obiectivele SMART stabilite;
    • alocările bugetare;
    • resursele umane, materiale și financiare pe care organizația le are la dispoziție;
    • alinierea acțiunilor tuturor departamentelor pentru evitarea unor costuri ascunse mari.
  3. Un management al vânzărilor performant, axat pe:
    • diversificarea produselor / serviciilor prestate;
    • targete și acțiuni de marketing care să stimuleze vânzările;
    • un portofoliu de clienți cu risc scăzut;
    • pregătirea și adaptarea continuă a forței de vânzări la cerințele pieței.
  4. Urmărirea cu rigurozitate a cash-flow-ului și, în special, a debitelor și creanțelor pentru a avea certitudinea unui cash flow pozitiv pe întreg exercițiul bugetar.
  5. Optimizarea continuă a costurilor care să ducă la creșterea competitivității companiei față de concurență.

Sper că cele prezentate mai sus să vă ajute să găsiți modalitatea optimă de dezvoltare a companiei dumneavostră care să vă ducă cât mai departe de zona neagră a riscului intrării în incapacitate de plată.

Autor: Iulian Martin