Cum crestem performantele organizatiilor: Investitiile

Desi lucrurile sunt departe de a fi clare in ceea ce priveste depasirea crizei, cred ca a venit totusi timpul sa lasam ingrijorarile deoparte si sa ne gandim la o noua perioada de crestere in economia noastra. Pentru aceasta voi incerca in articolele ce vor urma  sa ma refer la posibile surse de crestere a performantelor unei organizatii iar astazi ma voi opri la rolul investitiilor in cresterea performantelor.

De regula investitorii spun ca motorul oricarei cresteri este investitia. Aceasta ofera premisele unei dezvoltari mai accelerate in timp ce lipsa investitiilor duce  la pierderea unor oportunitati favorabile si la intarzierea aparitiei unor rezultate. Simpla directionare a banilor catre o investitie nu este insa totdeuna suficienta pentru obtinerea de performante pe termen lung. Este foarte important ca investitia sa faca parte dintr-un plan de investitii perfect aliniat cu strategia pe termen lung a organizatiei. In lipsa unui astfel de plan investitiile vor fi indreptate doar catre niste oportunitati aparente pe teren scurt care odata cu avantajul evident vin la pachet si cu o serie de riscuri pe termen lung. Riscurile se refera: la defocalizare daca investim intr-o directie neplanificata atunci cand apare o oportunitate tangentiala, la riscurile de implementare daca investitia duce la complicarea proceselor si fluxurilor din organizatie sau la riscurile legate de costul de oportunitate pe care il avem cand alegem o directie de investitii in defavoarea alteia.

Planul de investitie ar trebui sa fie parte integranta a unui plan de afaceri si sa fie mapat intr-un buget de investitie care trebuie apoi inclus in bugetul organizatiei. Daca tratam investitia de sine statatoare fara a tine cont de planul de afaceri al organizatiei pe care se grefeaza riscam sa avem o imagine deformata asupra eficacitatii investitiei. Orice schimbare survenita intr-o organizatie afecteaza status quo-ul de pana atunci. Prin urmare orice investitie noua schimba ceva din ceea ce se intampla in organizatie: fie in modul de alocare a resurselor financiare sau umane, fie in procesele organizatiei, fie in factorii de putere existenti in structura de management. Prin urmare si business planul si bugetul organizatiei trebuie analizate sub aspectul impactului pe care noua investitie il va avea asupra lor.

Rationalitatea economica spune ca trebuie facute doar acele investitii care cresc performanta organizatiei per ansamblu, nu cele care cresc rezultatele in marime absoluta. Performanta investitiei poate fi calculata prin mai multi indicatori: rata profitului, ROI (return on investment ), RONA (return on net assets) si nu prin marimea profitului in marime absoluta adusa de acea investitie. Cea mai frecventa eroare pe care o intalnesc in practica este cea in care managerii, in fuga dupa un profit facil, mai adauga la activitatea de baza tot felul de alte linii de business colaterale ca sa creasca in marime absoluta profitul obtinut pe termen scurt. Aceasta practica duce la introducerea in mixul de business-line-uri ale companiei a unor afaceri cu rata de profitatbilitate din ce in ce mai mica doar pentru un profit  suplimentar pe termen scurt . Prin introducerea de linii de faceri cu rata din ce in ce mai mica de profitabilitate, performanta per ansamblu a companiei va scadea concomitent cu cresterea riscurilor date de cresterea complexitatii operatiunilor si defocalizare. Pentru a evita acest lucru este recomandat sa fie finantate doar acele investitii a caror rata marginala sa fie cel putin egala cu performanta de pana in acel moment a organizatiei.