Creștere prin colaborare în cadrul companiei

Atât în literatura de management precum și în mediul de afaceri actual avem nenumărate studii de caz și exemple despre levierele prin care o companie poate crește: creșterea cifrei de afaceri prin dezvoltare geografică sau lansarea de noi produse și/sau servicii, creșterea notorietății companiei prin programe de fidelizare a clienților, creșterea profitului prin optimizare operațională, creșterea datorată oportunităților ivite în nișa care acționează o companie, creștere prin inovație, creșterea prin schimbarea modelului de business, creșterea cotației la bursă și exemplele ar putea să continue.
Adevarul este că, în zilele noastre, fiecare companie se preocupă din ce în ce mai des de a-și crea avantaje competitive prin diferențiere în fața clienților.

În rândurile care urmează m-am gândit să vă vorbesc de o metodă simplă de creștere care este la îndemâna fiecărui manager general și anume: creștere prin colaborare internă între departamente.
Și ca să explic această metodă o să încep cu un exemplu pentru o companie imaginară. Obiectivele generale ale companiei pentru anul următor sunt:

  • creșterea cifrei de afaceri cu 25%;
  • creșterea ratei pofitului operațional cu 50%;
  • creșterea productivității per angajat.

După stabilirea acestor obiective s-a lucrat la Planul de afaceri anual: s-au identificat sursele de venit, s-au generat noi proiecte care să susțină creșterea, s-a facut planul de finanțare, s-a făcut modelarea financiară, s-au stabilit planurile de acțiuni pentru fiecare departament în parte, s-au stabilit bugetele pe departamente și totul la nivel de proiecție și modelare pare să fie bine.

Mai departe începe anul bugetat, iar după primul trimestru totul este în grafic și toti managerii companiei sunt multumiți și bonusurile încasate, dar după al doilea trimestru rezultatele sunt sub așteptări și toată lumea începe să fie nervoasă și frustrată. Lucrurile au funcționat astfel:

  • Marketingul a lansat produse/ servicii noi;
  • Vânzările au adus clienți noi care au generat veniturile bugetate;
  • S-au achiziționat componente dintr-o tehnologie nouă care a optimizat procesele, a crescut productivitatea și toate acestea s-au văzut în optimizarea costurilor operaționale și implicit în profit;
  • Financiarul a pus la dispoziție cash-ul pentru toate acțiunile și activitățile companiei;

Cu toate că fiecare departament și-a atins obiectivele, totuși rezultatele per ansamblu nu au venit la nivelul așteptat. Atunci proprietarii companiei au angajat o firmă de audit pentru a analiza situația și pentru a găsi solutii. În urma analizei s-au obtinut următoarele concluzii:

  • Achiziția a pus presiune pe furnizori și a negociat contracte cu termene de plată mai mari si cu discounturi mari;
  • Furnizorii au acceptat condițiile negociate, în schimb au mărit termenul de aprovizionare și au condiționat anumite articole de stoc;
  • Producția nu a avut la timp anumite materii prime și materiale și a fost nevoită să mărească ciclurile de producție;
  • Logistica, la randul ei, a mărit termenul de livrare și a început să facă livrări parțiale;
  • Vânzările au început să piardă clienți din portofoliu și vânzările au scăzut cu 10%;
  • Financiarul a început să amâne diferite plăți către furnizori;
  • Investiția în noua tehnologie s-a pus în așteptare pentru anumite componente;
  • Profitul s-a diminuat cu 15%.

Iar soluțiile au fost și au existat tot timpul în interiorul companiei:

  • Proiectarea, înțelegerea și asumarea comună a obiectivelor strategice ale companiei;
  • Stabilirea de obiective specifice pe departament aliniate și echilibrate între ele;
  • Sinergizarea planurilor de acțiune și a proiectelor comune ale companiei;
  • Comunicarea formală și analiza periodică a activității companiei în Comitetul Director al companiei;
  • Flexibilate în găsirea de soluții;
  • Luarea deciziilor în termeni reali;

Dacă aceste aspecte din exemplu de mai sus ar fi fost identificate la timp, dacă ar fi fost puse pe masa comitetului director, dacă ar fi fost o preocupare pentru găsirea de soluții care să aibă în vedere obiectivele companiei și nu doar pe cele specifice departamentelor, cu siguranță compania avea șanse mai mari să-și realizeze țintele de creștere.

Toate acestea se pot realiza doar prin colaborare internă între departamente.

În speranța că aceste rânduri vă vor ajuta să aliniați anumite obiective din cadrul companiilor pe care le conduceți vă doresc COLABORARE MAXIMĂ ÎN 2014!

Autor: Razvan Radu