Companie antreprenorială vs corporație

Zilele trecute eram la una dintre sesiunile de coaching pe care le organizează Casa de Management Daris o data pe lună, în cadrul unui grup de antreprenori care conduc operațiuni din diferite domenii de activitate la nivel local și regional. În timpul workshop-ului pe tema Construirea unui business model de succes”,  Florin Mareproprietar și CEO (Chief Executive Officer),  la BOOMERANGcea mai importantă companie de creație și branding din regiune, ne-a mărturisit că în cadrul echipei sale are momente când acționează nu ca un CEO (Chief Executive Officer), ci ca un “Chief Everything Officer“.

Dincolo de jocul de cuvinte hazliu, afirmația colegului nostru trădează tensiunea existentă în interiorul fiecărui antreprenor între nevoia de control strict al operațiunilor organizației și nevoia de devoltare, care nu iți mai permite să fii peste tot, odata ce organizația ta crește. Pe mine, afirmația colegului meu  m-a dus cu gandul la diferențele și asemănările dintre mediul corporatist și cel antreprenorial.

De-a lungul carierei mele profesionale am parcurs ambele medii – primii 13 ani în companii multinaționale atât în țară cât și în afara ei pe diferite poziții de management, iar ultimii 5 ani în mediu antreprenorial – în poziții de investitor, administrator, consultant în management și de aceea în următoarele rânduri m-am gândit să vă împărtășesc impresiile mele.

Mediul corporatist iți conferă o multitudine de avantaje: apartenența la un grup puternic, rol bine definit în organizație, plan de dezvoltare profesională și al carierei, mediul de lucru structurat, sisteme puse la punct, proceduri și disciplină, acces la know-how și la resurse. La polul opus aș evidenția: așa numita “birocrație corporatistă”, putere de decizie limitată, îngrădirea inițiativelor, rigiditate și inerție în luarea anumitor decizii, relevanță limitată în rezulatele globale ale organizației.

Mediul antreprenorial iți conferă exact ceea ce nu găsești înt-o corporație: flexibilitate, mai multă libertate de acțiune, putere de decizie, acumularea de competențe în domenii diferite, satisfacția rezultatelor pe baza inițiativelor personale, iar pe partea cealaltă aș enumera: acces limitat la resurse, vulnerabilitate financiară și o anumită lipsă de know-how.

Ei bine, o să mă întrebați care mediu este mai performant? Cu siguranță ambele medii sunt performante și avem o suită întreagă de exemple mai ales în ultimii ani afectați de conjuctura economică globală, când multe corporații au luat măsuri drastice de a se menține pe piață. De asemenea, multe companii antreprenoriale care au fost foarte dinamice au reușit să-și consolideze pozițiile în piață.

Pe de altă parte, toate marile corporații de astăzi au plecat de la o idee și au început ca și companii antreprenoriale, ulterior având nevoie de structuri manageriale bine puse la punct ca să poată continua drumul spre creștere și dezvoltare. Doar astfel te poti transforma din “Chief Everything Officer” într-un CEO (Chief Executive Officer),  autentic, iar organizația ta dintr-o afacere mică în una relevantă pentru piața în care acționează.

În concluzie orice business de astăzi, fie el antreprenorial sau corporatist,  are nevoie de structuri de management bine puse la punct pentru a putea performa.

Vă doresc performanță maximă!

Autor: Razvan Radu