Ce face un manager eficient?

Fiecare angajat are gânduri și sentimente legate de locul său de muncă, iar acestea includ și ceea ce are nevoie pentru ca el/ea să aibă succes. A nu încerca să înțelegem aceste nevoi este o greșeală de management.

După cum bine știm, majoritatea oamenilor nu renunță la joburile lor, ci la șeful lor. Cu alte cuvinte, cel mai des întâlnit motiv  pentru care oamenii renunță la un job este acela că sunt obosiți să mai facă față unui șef care nu face ce ar trebui să facă în poziția de manager.

Un manager îmi dădea de curând un exemplu de cum unul dintre anagajații săi i-a spus că nu știe cum să facă o chestiune specifică legată de activitatea lui. Managerul în cauză, să-i spunem George, l-a persiflat pe angajat și i-a spus “Dacă nu știi cum să faci asta, du-te la personal și citește procedura din manual.”

Angajatul și-a terminat în liniște treaba, iar a doua zi și-a dat demisia.

I-am spus lui George că atitudinea lui a fost nepotrivită și că din cauza lui a plecat omul. El mi-a spus senin că mai sunt 50 la ușă care abia așteptă să-i ia locul omului plecat. Managerii ca George sunt obstacole în calea angajaților care doresc să aibă succes la locul de muncă. Persiflându-i și aștepând ca ei să-și dezvolte abilitațile fără suportul managerului este calea cea mai sigură spre demisie.

Una din responsabilitățile principale ale unui manager este de a pregăti oamenii astfel încât ei să se dezvolte profesional și să devină mai eficienți în activitatea lor.

Mai jos sunt câteva din lucrurile pe care ar trebui să le facă un manager în activitatea lui:

1. Caută să înțelegi perspectiva fiecărei persoane din echipă.

2. Ascultă activ pentru a înțelege. Chiar și cea mai fină ironie sau insultă vor lăsa urme adânci în mintea unui angajat.

3. Identifică împreună cu angajatul pașii și acțiunile care să-l ajute să aibă succes. Împreună înseamnă că amândoi vă exprimați opiniile și le luați în considerare.

4. Verifică și cere feedback în mod regulat; fă follow-up și oferă sfaturi și recomandări cu privire la activitatea angajatului.

Vreau să atrag atenția că acțiunile enumerate mai sus nu sunt sugestii, sunt responsabilități obligatorii pentru orice manager eficient. Așa-i că ar fi minunat dacă managerii ca George ar face lucrurile astea? Dacă le-ar integra în activitatea lor curentă, vă garantez că oamenii din subordine nu ar mai pleca, ci ar avea o contribuție semnificativă la succesul companiilor pentru care lucrează.

Unii manageri afirmă că nu au timp să facă aceste lucruri. Nu sunt de acord. Ținând cont de costurile cu înlocuirea unui angajat, eu cred că nu-și pot permite să nu-și însușească aceste bune obiceiuri.

Autor: Claudiu Florea