Auditul de management

Una dintre cele mai sanatoase practici de management implementate in companiile din tarile mai avansate in economia de piata este auditarea de management. Aceasta este facuta de companii specializate in consultanta de management si poate sa se refere la intreg managementul organizatiei sau doar la anumite segmente ale managementului acesteia: audit al managementului strategic, cel al operatiunilor si proceselor unei organizatii, audit financiar, audit de comunicare interna sau externa, auditul fortei de vanzare sau al resurselor umane.

Din pacate la noi aceasta practica de auditare a managementului nu a patruns decat timid. Cel mai frecvent  intalnite  sunt auditurile financiare facute de catre corporatii subsidiarelor din Romania pentru a determina gradul de performanta al filialelor locale si riscurile fiscale la care se expun.  O alta modalitate de auditare care a patruns in Romania este auditul din domeniul standardelor de calitate sau de bune practici cerute ca si conditie minimala de participare la anumite licitatii organizate de institutiile publice sau private. Ma refer aici la certificarile de tip ISO, TUV, etc. care odata obtinute atesta celor interesati ca organizatia respecta niste standarde de calitate minime. Desi sunt asociate cu standardele de calitate in management, ambele asociatii care reglementeaza certificarile mentionate mai sus sunt organizatii provenite din domeniul tehnic si se refera in special la respectarea unor norme de protectie a mediului si a persoanelor implicate in procesul de productie in cazul TUV, sau a unor norme de calitate a produselor, in cazul  ISO 9000, unul din cele mai implementate standarde in Romania.

Prin urmare nici unul dintre auditurile mentionate mai sus nu ne spune mare lucru despre performanta noastra de management. Cel financiar verifica daca am respectat disciplina financiar contabila a organizatiei si normele fiscale in vigoare, ISO daca respectam normele minime de calitate cerute de client, iar TUV daca respectam normele de protectie a persoanelor si mediului in procesul de productie.

Rolul auditului de management vine in completarea altor forme de auditare si se refera la modul in care diferite arii de management creeaza plusvaloare in organizatie. Daca auditurile mentionate mai sus arata in ce masura compania este aliniata la anumite reguli si standarde din piata, auditul de managemnet ar trebui sa scoata in evidenta factorii de diferentiere si avantajele competitive pe care organizatia le are. Un audit de management bine facut arata cum sta compania in piata fata de concurenta, care practici de management creeaza plusvaloare si trebuie mentinute si care trebuie imbunatatite, daca modelul de afaceri este sanatos si sustenabil pe termen lung, iar resursele organizatiei, materiale, financiare si umane, sunt folosite judicios si puse la treaba in mod optim.

Diferenta dintre rezultatele obtinute de organizatiile dintr-un anumit domeniu si teritoriu, organizatii care sunt influentate de aceeasi factori externi, este data de resursele aflate la dispozitie si de calitatea managementului practicat. Cum resursele aflate la un anumit moment dat la dispozitie sunt intotdeauna limitate, singurul lucru asupra caruia merita sa ne aplecam cu adevarat este calitatea managementului. Iar ca sa fim siguri ca nu suntem in eroare si ca ne aflam pe directia corecta avem nevoie de o privire externa care sa ne certifice acest lucru printr-un audit de management. In vest acest lucru este aproape igienic, iar apelarea la firme de consultanta in management este precum mersul la doctor. Cu cat mergi mai tarziu, cand semnele bolii sunt evidente, cu atat mai riscant. Daca mergi periodic la controlul preventiv este foarte probabil sa ai o viata sanatoasa si sa remediezi din timp anumite afectiuni. M-as bucura sa vad acest lucru mai des intamplandu-se si la noi atat in comportamentul oamenilor cat si al organizatiilor.