6 pasi pentru succesul unui start-up

Ceva timp in urma am avut o discutie cu un antreprenor, care este un foarte bun specialist in proiectarea si instalarea instalatiilor de ventilare. Scopul intrevederii a fost sa-i ofer o perspectiva a modului in care el ar putea sa-si extinda afacerea in afara tarii. Din experienta practica pe care am acumulat-o in extinderea afacerilor intr-o alta tara,  i-am oferit urmatoarele solutii utile pentru orice antreprenor care planifica sa isi extinda afacerea:

1. Un aspect important tine de stabilirea obiectivelor. Obiectivele trebuie sa tina cont de specificul pietei si, pentru a fi mai usor de urmarit, trebuie sa fie SMART: scurte, masurabile, realizabile, realiste si definite in timp.

2. Pentru a avea o perspectiva reala a modului in care va evolua afacerea in timp, cu premize reale la baza, nu doar pe baza unui feeling, e crucial ca totul sa porneasca de la un business plan.  Elaborarea unui business plan contribuie la definirea celei mai potrivite strategii pentru un start-up intr-o piata, obtinut din resursele disponibile, specificul pietei (analiza mediului extern al companiei: macromediul si micromediul) si capabilitatile care vor sta la baza viitoarei afaceri. Acesta determina potentialele riscuri si pericole ce pot impacta activitatea afacerii si le transforma in oportunitati. Un business plan ofera actionarilor o imagine a afacerii si a evolutiei acesteia pe termen lung.

 3. Orice investitor doreste ca afacerea in care a investit sa genereze si profit. Astfel, rentabilitatea, ramane un aspect sensibil, asa cum in functie de specificul business-ului si a conjuncturii pietei, o afacere poate sa intre pe profit dupa o perioada mai scurta sau mai lunga de timp. Astfel, calculul rentabilitatii trebuie facut intr-un mod foarte judicios, pentru a estima in timp, deoarece bani vor trebui investiti, sustinand afacerea pana cand acesta va intra pe linia de plutire.

4.  Un alt aspect important tine de planificarea activitatilor de start-up a unei companii. Pentru o extindere a afacerii in alta tara, trebuie sa tineti cont de faptul ca pentru fiecare tara in parte sunt valabile anumite legi, care prin complexitatea lor fie micsoreaza fie maresc birocratia specifica unui anumit domeniu de activitate. Necunoasterea perioadei necesare pentru inregistrarea afacerii si obtinerea tuturor autorizatiilor necesare, va implica costuri aditionale in cazul in care perioada respectiva a fost planificata incorect.

  5.      Chiar si cea mai buna strategie in cazul in care nu este implementata corect, ajunge sa nu dea rezultat. Dupa ce business planul a fost elaborat, crucial este cine se va ocupa de partea de implementare. Avand in vedere faptul ca operatiunile business-ului vor fi concentrate intr-o alta tara, o solutie ar fi ca partea de start-up management sa-l faca un manager instruit, care sa detina experienta in lansarea si gestionarea start-up-urilor in tara respectiva si sa isi asume obiectivele stabilite.

  6.      Si nu in utimul rand orice afacere are la baza o echipa care este implicata in operatiunile companiei. Crucial in aceasta faza este dimensionarea echipei. Marimea echipei trebuie sa fie stabilita in concordanta cu modul in care va evolua afacerea in timp. Pentru diminuarea costurilor, anumite arii pot fi externalizate in faza initiala.